به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدیران مرتبط با آلودگی هوا برای مهار آلاینده‌ها دو تصمیم مبتنی بر محدودیت تردد خودروهای شخصی اتخاذ کردند که بازتاب مثبتی در کاهش آلودگی داشت. با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا روز یکشنبه اجرای طرح ترافیک به محدوده طرح زوج و فرد تسری پیدا کرد و روز دوشنبه نیز طرح زوج و فرد از در منازل و به ‌صورت سراسری در پایتخت اجرا شد. برابر داده‌های ترافیکی از دوربین‌های سطح شهر، این تصمیمات انعکاس مثبتی در کاهش ترافیک شهر تهران به ویژه در ساعات پیک داشت، طوری که روز گذشته ۳۲ درصد کاهش ورود به محدوده زوج و فرد ثبت شد و بین ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ صبحگاه نیز حدود ۴۵ هزار خودرو کمتر وارد محدوده مرکزی شهر شدند که این امر به کاهش ۷۷ درصدی ترافیک در سطح شهر منجر شد.

علاوه بر این، تعطیلی مدارس در کل مقاطع تحصیلی در روز دوشنبه بر کاهش ترافیک در پایتخت اثر مثبت داشت و در نتیجه تردد کمتر خودروها به‌عنوان منابع اصلی آلاینده هوای شهر، روز گذشته از غلظت آلاینده‌ها کاسته شد. در حالی که از ساعت ۲۱ روز یکشنبه تا ۷ بامداد روز دوشنبه شاخص کیفیت هوای تهران با عبور از ۱۵۰ و رسیدن به ۱۵۸ واحد در برخی از ساعات، هوا را در وضعیت «اضطرار» برای عموم جامعه قرار داد، با اجرایی شدن سراسری طرح زوج و فرد از صبح دیروز و کاهش چشمگیر ترافیک در مرکز شهر، شاخص کیفیت هوا به زیر ۱۵۰ واحد تنزل کرد و با رسیدن به ۱۳۹ واحد در حوالی ظهر دیروز، هوای شهر با اندکی بهبود، در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفت.

با این وجود به دلیل استمرار پایداری جوی و کاهش سرعت باد به یک متر بر ثانیه در پایتخت، میزان غلظت آلاینده‌ها از ساعات ظهر دیروز به بعد افزایش یافت و شاخص کیفیت هوا به بیش از ۱۴۸ واحد رسید.

این تصمیمات که به‌صورت لحظه‌ آخری و اورژانسی اتخاذ می‌شود، در صورتی که از هم‌اکنون برای روزها و هفته‌های آتی که با سکون هوا یا اینورژن روبه‌رو خواهیم بود، اتخاذ شود، می‌تواند اثر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد. کارشناسان اعتقاد دارند تسری طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد برای روزهای بیشتری طی دو ماه آتی و با یک تقویم زمانی مشخص (به‌طور مثال سه روز در هفته) قابلیت اجرایی بیشتری نسبت به سراسری کردن طرح زوج و فرد دارد و می‌تواند از تشدید آلودگی هوا در هفته‌های آتی جلوگیری کند.