به گزارش «دنیای اقتصاد» مدیریت شهری تهران در دوره گذشته دو راهکار برای ادامه یا توقف پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی کرده بود. راهکار نخست توقف کامل برخی از پروژه‌های عمرانی سطح شهر که از دیدگاه مدیریت شهری اولویت اجرا نداشتند و راهکار دوم تزریق بخش عمده‌ای از اعتبارات به برخی از پروژه‌ها برای رفع معارضین ملکی و... بود. اما در دوره جدید مدیریت شهری، شهرداری بنا دارد از راهکار سومی برای ادامه پروژه‌های شهری استفاده کند.

مهدی پندار، مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه کارهای نیمه‌تمام به‌عنوان اولویت تدوین بودجه قرار گرفته است، اظهار کرد: اعتبار به پروژه‌هایی که معارض ملکی یا تاسیساتی دارند یا دچار مشکلاتی با پیمانکاران هستند، به اندازه فعال ماندن کارگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

او در این‌باره توضیح داد: براساس تاکید شهردار تهران، فعالیت‌های عمرانی باید به‌صورت کامل در بودجه دیده شود و با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. بنابراین در بودجه سال آینده در قسمت مربوط به پروژه‌های عمرانی در دست اجرا کاهشی اتفاق نمی‌افتد؛ البته پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۵۰درصد باشد و سال آینده به اتمام برسند در اولویت قرار می‌گیرند. در عین حال اعتبار برای پروژه‌هایی که معارض ملکی یا تاسیساتی دارند یا دچار مشکلاتی با پیمانکاران هستند، به اندازه فعال ماندن کارگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

او در مورد دیگر اولویت‌ها و ابعاد بودجه سال آینده اداره پایتخت تصریح کرد: در قسمت منابع، سهم درآمدهای پایدار از مجموع درآمدهای شهرداری تهران ۲۵ درصد تعیین شده است. همین‌طور صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بازپرداخت دیون پیمانکاران، اقساط بانکی و بازپرداخت مربوط به اوراق مشارکت در اولویت شهرداری تهران قرار گرفته است.

او اظهار کرد: سال جاری از مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران، سهم درآمدهای پایدار سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.  مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران افزود: یکی دیگر از تکالیفی که شورای شهر در تدوین بودجه سال۱۳۹۷ برای شهرداری تهران مشخص کرده است، کاهش ۱۰درصدی کمک‌های شهرداری تهران به سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه است؛ به این معنا که ۵ درصد از کمک‌های شهرداری براساس عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها در سال ۱۳۹۵کاهش یابد و ۵ درصد از طریق منابع درآمدی آنها تامین شود. مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره بودجه حوزه حمل و نقل شهر تهران نیز گفت: در زمینه تکمیل پروژه‌های حوزه حمل و نقل و ساماندهی آن، خط شش و هفت مترو در اولویت شهرداری تهران قرار دارد.  پندار با اشاره به اینکه تدوین بودجه سال ۹۷ و پیش بینی اعتبارات براساس وظایف ذاتی شهرداری تهران انجام می‌شود، گفت: بخشی از هزینه‌هایی که در بودجه سال‌های گذشته در نظر گرفته می‌شد منطبق با وظایف ذاتی شهرداری تهران نبود و بر همین اساس سال آینده در زمینه کمک‌های شهرداری تهران هدفمندتر اقدام خواهیم کرد.  به گفته وی، اصلاحیه بودجه در حد جا‌به‌جایی اعتبارات است و سقف اصلاحیه بودجه ۹۶ قطعا به ۵۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد. به گزارش «دنیای اقتصاد» این در حالی است که پیش از این برخی مقامات شهرداری تهران از ارائه لایحه اصلاحیه بودجه ۹۶ با مبلغی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان خبر داده بودند. مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره به اینکه شورای شهر تهران تاکید دارد نسبت به کاهش سقف بودجه اقدام شود که این درخواست شورا با کمیته تخصیص اعمال می‌شود، خاطرنشان ساخت: در بودجه سال ۱۳۹۷ شهر تهران بیش از ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهیم داشت و اجازه هزینه کرد به واحدهای زیرمجموعه شهرداری داده نمی‌شود. پندار تصریح کرد: در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌شده اعتبارات شهرسازی همچون فروش تراکم مازاد در حد قانونی، تغییرکاربری و... کاهش یابد.  او افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از فروش تراکم یعنی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به ترتیبی که در سنوات گذشته بوده، انجام می‌شود.