به گزارش «دنیای اقتصاد»، تهرانی‌ها در صبحگاه روز دوشنبه در هوای «ناسالم» تنفس کردند و شاخص کیفیت هوا در ساعات پیک ترافیک صبحگاهی تا ۱۵۷ واحد نیز افزایش یافت. به این ترتیب به‌رغم تعطیلی مدارس و اجرای سراسری طرح زوج و فرد از در منازل، ترافیک تهران همچنان در پیوند غیرقابل انکار با آلودگی هوای صبحگاهی، سبب قرار گرفتن در شرایط اضطرار شد.

با این حال شاخص کیفیت هوای شهر تهران از ساعت ۱۰ صبح قدری بهبود یافت و هوا از آن زمان به بعد صرفا برای گروه‌های حساس ناسالم باقی ماند. در حالی که تا پیش از وقوع بارش و در ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه، شاخص کیفیت هوا همچنان در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ واحد (۱۳۷) قرار داشت و هوای پایتخت هنوز برای کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی ناسالم بود، روند تدریجی کاهش غلظت آلاینده‌ها از آن زمان به بعد آغاز شد و تقریبا در یک سیر نزولی پیوسته، شاخص کیفیت هوا بهبود پیدا کرد.

این بهبود کیفیت هوا در شرایطی رخ داد که خبری از تصمیمات کاهنده آلودگی هوا در کمیته اضطرار نبود، بلکه تنها ناپایداری جوی و بارش باران در بامداد و صبح روز سه‌شنبه توانست تهرانی‌ها را موقتا از عارضه زمستانه شهر تهران که هر سال تکرار می‌شود، برهاند.  روند نزولی شاخص کیفیت هوا سرانجام توانست حریف آلاینده‌های محبوس در آسمان تهران شود و از ساعت ۱۱ صبح دیروز هوای تهران با شاخص ۷۰ واحد در شرایط «سالم» قرار گرفت و به این ترتیب وضعیت نارنجی حاکم بر هوای تهران موقتا به خط پایان رسید. با این حال ثبات این وضعیت تنها به شرایط جوی بستگی دارد و به محض اینکه آسمان تهران صاف و سرعت وزش باد کاهش یابد، باید منتظر بازگشت آلاینده‌ها به جو پایتخت باشیم.