به گزارش «دنیای اقتصاد»، مجید فراهانی در جریان جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران با انتقاد از بی‌اطلاعی اغلب اعضای شورا از محتوای طرح جدید ترافیکی پایتخت که شهرداری بنا دارد از ابتدای سال آینده آن را جایگزین طرح‌های ترافیک و زوج و فرد کند، گفت: در هفته‌ای که گذشت شاهد اعلام رسمی تغییر نوع و نرخ عوارض طرح ترافیک تهران در سال ۹۷ از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بودیم، به گونه‌ای که اعلام این تغییر ابهامات و مباحث متعددی را در رسانه‌ها و محافل کارشناسی درخصوص موفقیت یا شکست آن در بهبود وضعیت ترافیکی شهر تهران ایجاد کرد. اعضای شورای شهر نیز در حالی که از جزئیات تغییر و طرح توجیهی و کارشناسی مربوط به آن بی‌اطلاع بودند، محل رجوع و پرسش رسانه‌ها قرار گرفتند.

فراهانی خاطرنشان کرد: براساس نص صریح بند ۱۹ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور، تصویب لوایح، برقراری یا لغو هرگونه عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن از اختیارات شورای اسلامی شهر بوده و شهرداری موظف است هرگونه تغییر در نرخ یا نوع عوارض شهری را به تصویب شورای اسلامی برساند.

وی ضمن خودداری از اظهارنظر درباره محتوای طرح جدید، در عین حال به شهرداری تهران هشدار داد که اعضای شورا از اختیارات خود در این زمینه آگاه هستند و در جای خود از این اختیارات استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه در تذکر این عضو شورای شهر تهران، اشاره به سابقه گذراندن ۱۵ مصوبه درباره محدوده طرح ترافیک در شورا از بدو تاسیس تا کنون است. فراهانی با بیان اینکه شورای شهر در موارد متعددی اقدام به اصلاح یا تغییر نوع و میزان عوارض گوناگون کرده است، گفت: حالا چگونه است که شهرداری این بار در رویه‌ای غیرمعمول بدون اطلاع و تصویب شورا اقدام به اعلام سراسری تغییر نرخ و نوع عوارض تردد در طرح ترافیک در سال جدید کرده است.

فراهانی از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست کرد در موعد مقرر نسبت به ارائه لایحه اصلاحی طرح ترافیک که حاوی میزان و نوع عوارض جدید است، به همراه طرح توجیهی کارشناسی شده آن اقدام کند تا شورا نسبت به بررسی و تصویب نهایی آن اقدام کند.