به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس آمارهای اولیه بازار مسکن در زمستان، معاملات مسکن در ۱۰ روز نخست دی ماه تقریبا ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و واسطه‌های ملکی استمرار روند رشد معاملات را دست‌کم تا پایان زمستان محتمل می‌دانند. حضور چشمگیر طرف تقاضا در بازار مسکن سهم زیادی در افزایش دمای معاملات در حال‌حاضر دارد، اما استمرار این حضور به تقویت عرضه فایل‌های مناسب وابسته است.

بر اساس اظهارات مشاوران املاک، در هفته‌های اخیر گروهی از سازنده‌ها و مالکان، فایل‌های خود را از فهرست عرضه خارج کرده و فعلا از فروش منصرف شده‌اند. علت اصلی این رفتار فروشندگان، امید به افزایش قیمت و کسب سود بیشتر در بازار است. با این حال کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که ادامه این رفتار ممکن است در رونق معاملات مسکن خلل جدی وارد کند، چراکه خریداران مسکن در صورت فقدان فایل مناسب و دامنه انتخاب قابل‌قبول، از خرید منصرف خواهند شد و در شرایطی که قیمت‌ها نسبت به نیمه اول امسال قدری افزایش داشته، دلیلی نمی‌بینند که با پرداخت بهای بیشتر، به خرید هر ملکی حتی بدون داشتن شرایط مطلوب خود، رضایت دهند.

روند کاهش تدریجی فایل‌های مناسب تقاضای مصرفی در بازار مسکن به لحاظ پارامترهای قیمت، سن بنا و موقعیت مکانی را می‌توان از آمار معاملات قطعی ثبت‌شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نیز ردیابی کرد. برابر اطلاعات اولیه و غیرقطعی این سامانه تاکنون، طی نیمه اول دی ماه بیش از ۶۰۰۰ فقره آپارتمان در تهران معامله شده که ۲۷ درصد از این تعداد در زمره فایل‌های میان‌متراژ ۶۰ تا ۸۰ مترمربعی بوده است.

با این حال کمتر از نیمی از این فایل‌ها (معادل ۱۳ درصد از حجم کل معاملات ثبت شده در دو هفته گذشته) به آپارتمان‌های میان‌متراژ در دامنه قیمتی مترمربعی ۵ تا ۶ میلیون تومان یعنی حول و حوش بهای میانگین هر مترمربع آپارتمان در تهران و حتی قدری بیشتر، تعلق دارد. این آمارها نشان از محدود بودن تعداد فایل‌های مناسب عمده تقاضای مصرفی مسکن در بازار کنونی دارد و اگرچه تقاضای مصرفی فعلا گزینه‌هایی برای خرید پیدا کرده است، اما استمرار این روند به رفتار فروشندگان بستگی زیادی دارد.

07-02