به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیران ترافیکی شهر تهران برای غلبه بر چالش تامین مالی مترو ظرفیتی را در بودجه سال‌جاری دولت شناسایی کرده‌اند که طی آن مجوز انتشار اوراق مشارکت به شهرداری‌ها داده شده، اما از آن استفاده نشده است. بر این اساس در ماه‌های پایانی سال و پیش از اینکه امکان برخورداری از این امتیاز از دست برود، یک طرح دو فوریتی به شورا آوردند تا مجوز انتشار ۴هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت کنند. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طبق اعلام وزارت کشور، اگر مصوبه شورا در این خصوص تا هفته آینده اخذ نشود، موقعیت استفاده از این امکان از دست خواهد رفت، اعضای شورای شهر تهران را درخصوص علت ارائه لایحه مذکور به شکل دو فوریتی توجیه کرد.

آن‌گونه که معاون شهردار تهران توضیح داد، شهرداری‌ها مجوز انتشار اوراق مشارکت را دارند اما اگر برای توسعه مترو از این روش تامین مالی استفاده کنند، ۵۰ درصد از بازپرداخت سود و عوارض آن بر عهده دولت قرار می‌گیرد، بنابراین بهتر است با عرضه اوراق مشارکت، نیمی از بار سنگین تامین مالی متروی تهران از دوش شهرداری برداشته شود. وی ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال مراحل قانونی انتشار این اوراق طی شود.

پورسیدآقایی بهره‌گیری از این ظرفیت برای تامین مالی مترو به منظور تسریع در توسعه حمل‌ونقل عمومی را از جمله اجزای طرح جامع شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرد و افزود: طرح جدید ترافیک نیز یکی دیگر از این حلقه‌ها است که یک فوریت آن در شورای شهر مصوب شده و امیدواریم اصل طرح نیز به‌زودی مورد تصویب قرار گیرد. به گفته وی، شهرداری برای توسعه اتوبوسرانی نیز طرح ویژه‌ای دارد که در آینده اعلام خواهد کرد. پس از تصویب این لایحه دو فوریتی در شورای شهر، آن‌گونه که معاون شهردار تهران خبر داده،‌ باید مصوبه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این رابطه اخذ شود. بانک عامل پیشنهادی شهرداری تهران نیز بانک‌شهر تعیین شده که باید در هیات‌مدیره بانک درباره آن تصمیم‌گیری شود.

واکنش به اظهارات پلیس درباره طرح ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مقامات پلیس درخصوص اجرای طرح ترافیک جدید و عواقب آن برای وضعیت ترافیک شهر نیز واکنش نشان داد و گفت: سردار منتظرالمهدی به‌عنوان سخنگوی ناجا اشاره کرده که مسوولیت قانونی ترافیک در پایتخت بر عهده شورای ترافیک تهران است که پلیس هم از اعضای این شورا است. وی با بیان اینکه رایزنی کافی با پلیس برای اجرای این طرح انجام شده، اظهار کرد: طرحی که در سال ۹۷ اجرایی می‌شود نسبت به طرح اولیه که ارائه شد، اصلاحاتی با نظر دستگاه‌های مربوطه دارد و این اصلاحات در جهت مطمئن شدن از کاهش میزان ترافیک است، چراکه ما معتقدیم با اجرای این طرح ۲۰ درصد ترافیک کاهش می‌یابد اما ناجا و وزارت کشور تضامین عملیاتی نیاز داشتند که این مهم مرتفع شد.