آغاز احداث ساختمان جدید پلاسکو 3هفته دیگر

وی با بیان اینکه بنیاد در یک سال گذشته همکاری نزدیکی با مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری و دستگاه قضایی داشته است، ادامه داد: بعد از حادثه پلاسکو کمیته‌ای برای پیگیری کلیه امور مرتبط با ساخت دوباره آن در بنیاد تشکیل شد که این کمیته تا پایان ساخت، به‌کار خود ادامه خواهد داد. سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه بنیاد از زمان حادثه تا به امروز تابع احساسات قرار نگرفته و براساس قانون عمل کرده است، بیان کرد: در این یک سال مسائل مربوط به وضع موجود و ساخت مجدد ساختمان پلاسکو انجام شد، همچنین چندین ساختمان به کسبه و سرقفلی‌داران پلاسکو معرفی شد که در نهایت پاساژ نور نهایی شد و بنیاد اجاره هفت ماه آنها را پرداخت کرد. وی به تشریح مشکلات اخیر در ساخت پلاسکوی جدید اشاره کرد و گفت: پیش از این اعلام کرده بودیم که پلاسکوی جدید را بنیاد ۲ ساله می‌سازد و منظور از ساخت در ۲ سال پس از اخذ مجوزها از شهرداری، سازمان میراث‌فرهنگی، قوه قضائیه، شورای عالی معماری و شهرسازی و غیره بود.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۴۱ در زمینی به مساحت ۴۴۰۰ متر مربع به بهره‌برداری رسید، گفت: مالک این ساختمان قبل از انقلاب تمام سرقفلی واحدها را واگذار کرد. پس از انقلاب نیز این ساختمان در اختیار بنیاد قرار گرفت که مالک بنیاد بود اما واحدها همه در اختیار کسبه باقی ماند و ما فقط اجاره‌ای محدود و همچنین در جابه‌جایی‌ها حق و حقوقی دریافت می‌کردیم. وی به برگزاری بیش از ۳۷ جلسه بابت بررسی ساخت ساختمان جدید پلاسکو در بنیاد اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی معماری و شهرسازی مصوب کرد که طراحی ساختمان جدید پلاسکو به مسابقه گذاشته شود که در این راستا سایتی برای دریافت ایده مردم برای ساختمان جدید راه‌اندازی شد. سعیدی‌کیا با اشاره به برگزاری جلسات مکرر با شورای سرقفلی‌داران پلاسکو و قوه‌قضائیه، گفت: طبق آیین‌نامه‌ای که در بنیاد مصوب شد، همه ساخت‌وسازها باید طبق ضوابط شورای‌عالی معماری و شهرسازی، شهرداری‌ها و همچنین ضوابط دقیق ساختمانی باشد.

وی اعلام کرد: در مورد سطح و سطوح پلاسکوی جدید با شهرداری به جمع‌بندی نهایی رسیده‌‌ایم و منتظر ابلاغ هستیم، همچنین جمع‌بندی مشترک با دادستان نهایی و به امضا رسیده است. سعیدی‌کیا ادامه داد: در ساخت سازه جدید،ساختمان پنج طبقه‌ای که در کنار برج پلاسکو قرار داشت و جزئی از آن بود اما در حریق تخریب نشد، تخریب خواهد شد زیرا این ساختمان طبق آیین‌نامه دهه ۳۰ شمسی ساخته شده و صدمه دیده است. وی گفت: در ساختمان جدید،یک‌هزار واحد پارکینگ ساخته می‌شود، همچنین پارکینگ پروانه که در کنار این ساختمان است به‌روزسازی شده و به‌عنوان پارکینگ استفاده خواهد شد که ظرفیت یک‌هزار خودرو را دارد. رئیس بنیاد مستضعفان افزود: اگر شهرداری و قوه قضائیه نیز مجوز خاکبرداری و تخریب ساختمان پنج طبقه را بدهند، کار ساخت از دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

سعیدی‌کیا درباره پارکینگی که در شرق پلاسکو قرار دارد، گفت: این پارکینگ متعلق به بنیاد مستضعفان بوده اما به دلایلی سال‌ها در اختیار بنیاد نبود اما براساس جلساتی که با قوه قضائیه صورت گرفت، اجرای احکام تشکیل شد که با مصالحه و پرداخت مبلغ ۸/ ۳ میلیارد تومان، این زمین که جزئی از ساختمان جدید پلاسکو خواهد بود به بنیاد تحویل داده شد. وی گفت: تعداد واحدهایی که ساخته می‌شود احتمالا از ۵۸۰ واحد بیشتر خواهد بود و همه کسبه واحدها را تحویل می‌گیرند که این حرکت،طبق نظر شورای سرقفلی‌داران پلاسکو است. سعیدی کیا همچنین درخصوص نحوه واگذاری واحدهای ساختمان جدید پلاسکو به صاحبان سرقفلی، اظهار کرد: بنای بنیاد بر این است آنچه ارزش روز سرقفلی واحدها قبل از تخریب را داشته، حفظ شود.