به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرآیند بررسی طرح ترافیک جدید تهران از ۲۴ دی‌ماه با تصویب یک‌فوریت در پارلمان شهری تهران آغاز شد و در شرایطی که اعضای شورا تا چند روز پیش متن مصوبه شورای ترافیک تهران را درخصوص نسخه جدید طرح ترافیک رویت نکرده بودند، بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر را در دستور کار قرار دادند. در مصوبه شورای ترافیک تهران سقف مجوز ورودی خودروها به محدوده طرح ترافیک ۱۲۹ هزار و ۳۵۰ فقره تعیین شده که ۵۳ هزار فقره از این تعداد به‌صورت مجوز ورود در کل سال و ۱۰ هزار فقره مجوز سیار (شناور) صادر می‌شود.

 بر این اساس با وجود اینکه شهرداری تهران مخالف تمام‌عیار باقی ماندن سهمیه و رانت احتمالی برخی از افراد تحت‌تاثیر وجود سهمیه‌ها بود، عملا بیش از ۴۸ درصد از مجوزهای ورود به محدوده را به همین سهمیه‌بگیران اختصاص داده و به گفته معاون ترافیک شهرداری، برای این گروه «رزرو» کرده است؛ هرچند تفاوت سهمیه‌های سال ۹۷ با رویه گذشته در این است که سهمیه‌بگیران نیز مانند سایر گروه‌ها مشمول پرداخت تعرفه می‌شوند و ضریب تخفیف منظور شده برای آنها محدود است. شهرداری تهران به اعضای شورای ترافیک تهران تعهد داده ۲۶ هزار و ۳۵۰ فقره از مجموع مجوزهای ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ را در سه ماهه اول ذخیره کند و پس از طی این دوره آزمایشی و تصویب شورای ترافیک، این مجوزها نیز عملیاتی شود. به نظر می‌رسد اعضای شورای ترافیک به ویژه پلیس راهور با درنظر گرفتن بخشی از سهمیه کل به‌عنوان ذخیره در دوره پایلوت اجرای طرح ترافیک جدید، قصد دارند از ازدحام احتمالی غیر قابل کنترل خودروها در این محدوده تحت تاثیر آزادسازی یکباره تردد تمام خودروها در این محدوده جلوگیری کنند.

از دیگر نکات قابل توجه در مصوبه شورای ترافیک تهران که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته این است که شهرداری مکلف شده ظرف مدت ۶ ماه مطالعات تکمیلی محدوده‌های ترافیکی شامل مطالعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ترافیکی تغییر شیوه اجرایی طرح ترافیک، تحلیل ظرفیت شبکه معابر واقع در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و نیز بررسی زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای موثر طرح را انجام و نتایج را به شورای ترافیک ارائه کند. این بند از مصوبه نشان می‌دهد پیوست‌های مطالعاتی هنوز تکمیل نشده اما قرار است اجرای آن با نوعی تعجیل، به ابتدای سال پیش‌رو برسد.

به نظر می‌رسد موفقیت طرح مذکور در فاز پایلوت سه ماهه، به آنچه که شورای شهر تهران در جلسه امروز تصویب می‌کند بستگی زیادی دارد. شورای شهر تهران در آزمون ترافیکی خود باید اولا این موضوع را لحاظ کند که کاهش آلودگی هوا و ترافیک در اولویت تصمیماتش درباره ابعاد اجرایی طرح جدید باشد. افزون بر این لازم است درباره سرنوشت طرح پیشین کاهنده آلودگی هوای تهران موسوم به «LEZ» تعیین تکلیف و به نوعی این طرح را با طرح ترافیک جدید ممزوج کند. از سوی دیگر با توجه به کمبود جدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران، هر گونه تصمیم بازدارنده استفاده از خودروی شخصی باید با تجهیز فوری این ناوگان دست‌کم در محدوده مرکزی شهر همراه شود. شورای شهر تهران در این آزمون ترافیکی باید مراقب باشد طرح ترافیک جدید به محدوده زوج و فرد پس نزند و حالا که قرار است عوارض تردد صرفا در محدوده طرح ترافیک اخذ شود، سیاست‌هایی درخصوص جلوگیری از تشدید ترافیک در رینگ دوم مرکز شهر یعنی محدوده زوج و فرد اتخاذ کند. تعیین رقم پایه و نحوه پرداخت نیز از مهم‌ترین مواردی است که شورای شهر تهران باید درباره آن به درستی تصمیم‌گیری کند.

برابر اطلاعاتی که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، لایحه پیشنهادی شهرداری در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر بررسی شده و با تغییرات مختصری که توسط این کمیسیون تخصصی اعمال شده، امروز به صحن شورا می‌آید. در این اصلاحات نرخ پایه ۲۰ هزار تومان برای عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تغییر نکرده و تنها برخی از ضرایب فرمول پیشنهادی شهرداری اصلاح شده است.  همچنین در صورت تصویب نسخه اصلاحی کمیسیون در صحن، برخی از مشاغل شامل آژانس‌ها، موسسات اتومبیل کرایه و حمل بار دارای مجوز فعالیت از شهرداری از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند. این رقم پایه به نحوی پیشنهاد شده که هزینه تردد در طرح ترافیک را نسبت به رقم کنونی یعنی روزانه ۴۰ هزار تومان نیز تنزل می‌دهد. از سوی دیگر این طور پیش‌بینی شده که متقاضیان تردد در محدوده طرح ترافیک بتوانند تا یک روز بعد از حضور خود در مرکز شهر، عوارض مربوطه را بپردازند. قاعده پرداخت بعد از تردد موجب می‌شود عملا سقف مجاز خودروها در محدوده طرح ترافیک قابل مراعات نباشد و حتما لازم است در این موضوع تجدید نظر شود. تعیین رقم پایه با نرخ بیشتر به منظور جلوگیری از سفرهای غیرضروری نیز امری ضروری است.

تکذیب هرگونه تبعیض قیمت در طرح جدید ترافیک

علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز روز گذشته با تکذیب برخی شایعات مبنی بر تبعیض قیمتی در طرح جدید ترافیک، گفت: تمام بحث شهرداری از ابتدا این بوده است که تبعیض، رانت و بی عدالتی موجود را در توزیع دسترسی به طرح ترافیک از بین ببرد و هیچ تغییری از این باب در طرح ترافیک ایجاد نشده و نخواهد شد. به گزارش شهرنوشت، وی درخصوص اینکه شنیده شده برخی از تغییرات طرح ترافیک جدید از جمله بازگرداندن بخشی از سهمیه‌ها، زمینه‌ساز ایجاد رانت شده است، این طور توضیح داد: تنها استثنایی که در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران به شورای شهر قید شده، درباره جانبازان، معلولان و بیماران خاص است. به این صورت که بخشی از این افراد که بابت وظایف شغلی یا امور درمانیشان نیاز به تردد در محدوده طرح ترافیک دارند، ۵۰ درصد تخفیف دریافت می‌کنند. به جز این هیچ استثنای دیگری وجود ندارد.