خلأ اطلاعاتی درباره برج‌های تهران

به گزارش «ایسنا» علی اعطا با اشاره به وضعیت ساختمان‌های ناایمن در پایتخت، گفت: ساختمان‌ها در تهران به لحاظ قدمت متفاوت هستند و نمی‌توان رقم دقیقی از تعداد ساختمان‌های ناایمن ارائه کرد؛ چراکه ساختمان‌ها در زمان‌های مختلف و براساس ضوابط و مقررات آن مقطع زمانی ساخته شدند و این در حالی است که ضوابط و مقررات ساخت و ساز در گذر زمان ارتقا یافت و حتی ممکن است ضوابطی در گذشته ملاک عمل بوده باشد که حالا موضوعیت نداشته باشد. در طول دهه‌های اخیر صدها ساختمان شکل گرفته که هر کدام از آنها اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت براساس ضوابط ساخته شده باشند، حالا دچار استهلاک شده و براساس ضوابط فعلی، ناایمن هستند.

اعطا با بیان اینکه تعداد این ساختمان‌ها یکی یا دو تا نیست که در یک بازه زمانی مشخص مشکل ناایمنی‌شان را حل کنیم و این امر در یک فرآیند تدریجی میسر است، گفت: تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با قید اولویت این ساختمان‌ها، شناسایی و گروه‌بندی شوند تا مالک ملزم به ایمن‌سازی آنها شود. وی با بیان اینکه شهرداری در زمینه اطلاعات برج‌های بلندمرتبه با کمبود دیتا مواجه است، گفت: با این حال باید کاری کرد چراکه اطلاعاتی درخصوص برخی ساختمان‌های بلندمرتبه چه از نظر تاسیسات و چه از نظر سازه موجود نیست و شهرداری باید آنها را احصا کند. حتی در رصدخانه تهران نیز اطلاعات کافی درباره ابنیه بلندمرتبه وجود ندارد. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه سیستم شهرداری نیز همیشه دقیق و در بستر تکنولوژی نبوده است، گفت: پرونده ساختمان‌های قدیمی که باید آرشیو و بایگانی می‌شده ناقص است و این در حالی است که باید این اطلاعات نگهداری می‌شد.

وی با بیان اینکه در تهران تعداد قابل توجهی برج در کوچه‌های کمتر از ١٢ متر ساخته شده، ادامه داد: بر این اساس سه برج در تهران در گذر زیر ۶ متر و ۲۷۵ برج در گذر بین ۶ تا ۱۲ متر ساخته شده‌اند. اعطا با بیان اینکه اطلاعات کاملی از بیش از ٢٣٠برج در پایتخت در اختیار نیست، گفت: ۱۳ برج مربوط به پیش از سال ۵۰ هستند و ۲۴ برج نیز در فاصله سال ۵۰ تا ۵۹ ساخته شده و سه برج نیز بین سال‌های ۶۰ تا ۶۹ ساخته‌ شده‌اند و این در حالی است که از سال ۶۹ تا ۹۰ حدود ۷۰۰ برج در پایتخت ساخته شده و از سال ۹۰ تا ۹۵ نیز با یک جهش قابل توجه، ۲۶۷ برج به تهران اضافه شده است.