فاجعه «پلاسکوی دو» در پایتخت

ساختمان دولتی ۸ طبقه متعلق به وزارت نیرو به دلیل انفجار کپسول آتش‌نشانی در طبقه منفی چهار، صبح روز دوشنبه دچار حریق شد و با وجود حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی و تشکیل ستاد بحران به دلیل محاصره این طبقه در دود، تا عصر روز گذشته همچنان امکان مهار تهاجمی آتش برای آتش‌نشان فراهم نشد. به گزارش «دنیای اقتصاد» ساختمان ۵۱ ساله متعلق به وزارت نیرو که دارای ۸ طبقه روی زمین و پنج طبقه منفی است حدود ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه به دلیل انفجار کپسول آتش‌نشانی دچار حریق در طبقه منفی که در واقع محل بایگانی و نگهداری متراکم پرونده‌های کاغذی متعلق به این وزارتخانه بوده، شد. این ساختمان همچون ساختمان پلاسکو دارای سازه فلزی است و به دلیل استفاده اداری غیرایمن یعنی انباشت پرونده‌های کاغذی در طبقه‌ای که در اصل برای استفاده پارکینگ خودروها طراحی و ساخته شده، امکان ورود و مهار آتش را سلب کرد.  با این حال مدیران شهری به دلیل مشابه بودن سازه این ساختمان با ساختمان فروریخته پلاسکو و رسیدن درجه حرارت به حدود ۲۰۰ درجه درون طبقه دچار حریق شده، از اوایل صبح روز گذشته احتمال فرونشست بخش غربی ساختمان یا فروریزش کلی ساختمان را اعلام کردند. با اعلام مدیرعامل سازمان آتش نشانی، ساختمان‌های اطراف به‌طور کامل تخلیه شدند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی اگرچه شعله‌وری آتش در طبقه منفی چهار ساختمان که دارای ۴۰ مترمربع مساحت است زیاد نیست، اما دود امکان مهار آتش را از آتش‌نشان سلب کرده بود. اما نهایتا با چندین ساعت عملیات مداوم و جلوگیری از سرایت آتش به سایر طبقات، پس از گذشت یک روز از آغاز آتش‌سوزی، آتش نشان با ایجاد شکاف از طبقه منفی سه به طبقه منفی چهار نفوذ کردند که به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌تواند نشانه کاهش درجه حرارت در طبقه گرفتار آتش‌ باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود آنکه حادثه پلاسکو تجربه تلخ و فراموش‌نشدنی برای تمامی مدیران و برنامه‌ریزان کشوری و شهری بود و طی یک‌سال گذشته بارها از جانب تعداد زیادی از کارشناسان توصیه شد تا فاجعه پلاسکو درس عبرتی برای شناسایی و ایمن‌سازی ساختمان‌های مشابه در تهران و سایر شهرهای کشور شود اما وقوع آتش‌سوزی در ساختمان متعلق به وزارت نیرو در دو روز گذشته نشان داد پلاسکو هنوز نتوانسته عبرتی برای تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان دولتی و شهری شود. یک‌سال پیش در تاریخ ۳۰ دی ماه، ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو به دلیل استفاده تجاری-تولیدی غیرایمن در طبقه۱۱ دچار حریق شد و پس از گذشت چند ساعت و با وجود خاموش شدن آتش، به یکباره فروریخت. البه بر خلاف پلاسکو، حریق در ساختمان متعلق به وزارت نیرو نیز (به گفته برخی مدیران شهری سازه فلزی این ساختمان نیز توسط سازنده ساختمان پلاسکو ساخته شده است) به دلیل استفاده ناایمن از کاربری اداری این ساختمان و با وجود ابلاغ سه اخطار ایمنی از سوی سازمان آتش‌نشانی، از طبقات منفی ساختمان شروع و تا لحظه تنظیم این خبر همچنان ادامه دارد.