به گزارش «دنیای اقتصاد» در نیمه نخست سال جاری معادل ۱۶۲ هزار و ۹۰۹ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳/ ۱ درصد افزایش داشته است. پروانه‌های ساختمانی صادر شده نیز در روندی مثبت قرار گرفت. مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری پروانه احداث ساختمان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ حدود ۶/ ۴ درصد رشد داشت. پیش از این نیز اطلاعات آماری درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های ساختمانی در تهران، از رشد ۲۶ درصدی تیراژ ساخت مسکن طی ۱۰ ماه اول امسال در بافت فرسوده خبر داد. تحت‌تاثیر رشد سرمایه‌گذاری ساختمانی در نیمه جنوبی پایتخت، کل ساخت‌وساز در این کلان شهر ۷ درصد نسبت به ۱۰ماه اول پارسال افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران نیز با انتشار اطلاعات فعالیت‌های ساختمانی در نیمه نخست سال جاری در شهر تهران این آمار را تایید کرد. براساس این گزارش، در نیمه نخست سال جاری تعداد ۳۳هزار و ۷۳۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران پیش‌بینی شده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود ۸/ ۲ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها ۹/ ۶ واحد بوده است. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد تعداد ۴ هزار و ۹۰۴ پروانه احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در نیمه اول سال ۹۶ صادر شده که نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود ۹/ ۱۷ درصد افزایش داشته است. همچنین مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در نیمه اول سال جاری نسبت به نیمه اول سال گذشته حدود ۹/ ۱۲ درصد کاهش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد در نیمه نخست سال‌جاری بیشترین سهم از پروانه‌های صادر‌شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، مربوط به شهرداری منطقه ١٥ با صدور ٤٨٠ پروانه (٩/ ٨ درصد) و کمترین سهم مربوط به شهرداری منطقه ٩ با ١١١ پروانه (٢/ ٣ درصد) بوده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بررسی آمار مربوط به تیراژ ساختمانی در شهر تهران طی ۱۰ ماه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که محدوده قدیمی پایتخت، سکوی پرواز پروانه‌های ساختمانی بوده است. به این معنا که در دوره اخیر سهم صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده از مجموع تیراژ ساختمانی در شهرتهران نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته و به حدود ۱۹ درصد رسیده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که طرح ملی بازآفرینی مطابق با برنامه‌ها پیش‌ رود، سهم تیراژ ساختمانی در بافت فرسوده از کل ساخت وسازهای شهر تهران از مرز ۳۰درصد تجاوز کند.