به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، فرمانداری تهران حدود ۱۰ روز قبل با ارسال یک نامه شش‌بندی به شورای شهر تهران، چهار اشکال اصلی مصوبه طرح ترافیک جدید را به شورا گوشزد کرد و خواستار اصلاح آنها شد. در این میان اخبار واصله از شورای شهر حاکی از این است که قرار نیست اعضا از مصوبه اولیه خود عدول کنند و بنا دارند تمام آنچه که از منظر فرمانداری به‌عنوان اشکال مطرح و مانع از تایید نهایی آن شده است را با بیان استدلال‌های کارشناسی خود توجیه کنند. در صورتی که امروز پاسخ شورا بدون تغییر برخی از مفاد طرح و صرفا با ضمیمه شدن نامه توجیه موارد مورد اشکال، به تصویب برسد و به فرمانداری ابلاغ شود، بررسی اختلاف میان فرمانداری و شورای شهر طبق قانون بر عهده هیات حل‌اختلاف مستقر در وزارت کشور خواهد بود.

اما با وجود اینکه مصوبه شورای شهر به‌عنوان نسخه جایگزین طرح ترافیک برای سال پیش‌رو توسط فرمانداری مرجوع شده و بسیار محتمل است که پای وزارت کشور به حل اختلاف دو نهاد قانونی بر سر این طرح به میان بیاید، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است از بابت تصویب نهایی طرح در زمان مناسب و پیش از فرارسیدن موعد اجرای آن در سال 97، جای نگرانی وجود ندارد. پورسیدآقایی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سناریوی دومی به‌جز کلید خوردن طرح ترافیک جدید از ابتدای سال 97 پیش‌بینی شده تا در صورت طولانی‌شدن روند تایید نهایی مصوبه در هیات حل اختلاف، اجرا شود؟ توضیح داد: نیازی به سناریوی جایگزین احساس نمی‌شود و شخصا تصور می‌کنم موارد اختلافی بین فرمانداری و شورای شهر با توجه به اینکه به چارچوب‌های اصلی طرح بازنمی‌گردد، از طریق تعامل قابل‌حل خواهد بود. با این حال در صورتی که شورای شهر امروز تغییری در موارد مورد اشکال فرمانداری اعمال نکند و اختلاف باقی بماند، ظرف 48 ساعت موضوع توسط فرمانداری به هیات‌اختلاف ارجاع خواهد شد و این هیات 20 روز مهلت دارد به موضوع رسیدگی کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظر هیات حل اختلاف لازم‌الاجرا است، در هر صورت موضوع پیش از پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه عمده اشکالاتی که فرمانداری به طرح ترافیک جدید وارد کرده ناظر بر چند تبصره مربوط به تخفیفاتی است که به برخی از گروه‌ها اعم از مشاغل حمل بار و مسافر، خبرنگاران و جانبازان تعلق گرفته است، افزود: این تبصره‌ها از طریق تعامل قابل اصلاح است و اگر هم شورا بر مصوبه خود پافشاری کند، در نهایت نظر هیات حل اختلاف اعمال خواهد شد و اصل طرح زیر سوال نرفته که نگرانی از بابت عدم اجرای آن و لزوم تعریف سناریوی جایگزین داشته باشیم. وی تاکید کرد مانعی برای عملیاتی کردن مقدمات اجرای طرح نظیر راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک، تدوین و اجرای آیین‌نامه مربوط به شناسایی خبرنگاران و مواردی از این دست وجود ندارد، چراکه چارچوب کلی طرح توسط فرمانداری مورد اشکال قرار نگرفته و به همین خاطر می‌توان حتی در صورت ارجاع طرح به هیات حل اختلاف، این مقدمات را پیاده کرد.

این اظهارات از سوی معاون شهردار تهران در حالی مطرح شده که روز گذشته محمدعلی افشانی، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مصوبه طرح ترافیک جدید گفت: طبق قانون هر طرحی را که شورای شهر مصوب کند، باید به فرمانداری ارجاع شود و به‌صورت تایید نهایی اجرا خواهد شد. اگر هم طرحی نیازمند اصلاح باشد باید دوباره به شورا بازگردانده شود. وی ادامه داد: بنابراین این طرح نیز با توجه به اینکه نیاز به اصلاح داشت، توسط فرمانداری تهران به شورای شهر عودت داده شد و شورای شهر نیز اصلاحات را انجام خواهد داد و مجددا به فرمانداری بازمی‌گرداند. افشانی در عین حال تاکید کرد که طرح زوج و فرد در سال آینده بدون هیچ تغییری و همچون رویه سال ۹۶ اجرا خواهد شد.