به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن آخرین وضعیت امدادرسانی و ساخت واحدهای مسکونی برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را تشریح کرد و گفت: انتقال مردم به کانکس‌ها انجام شده و هم اکنون بیشتر مردم زلزله‌زده در کانکس‌ها هستند و آنهایی نیز که متقاضی دریافت کانکس نبودند کمک هزینه دریافت کردند. تابش ادامه داد: برنامه بنیاد مسکن این است که مردم زلزله‌زده به خانه‌های دائم خود منتقل شوند. رئیس بنیاد مسکن افزود: در کل در مناطق زلزله زده کرمانشاه ۶۰ هزار واحد نیازمند تعمیرات هستند که ۱۱ هزار واحد آن در شهر قرار دارند و مابقی متعلق به واحدهای مسکونی روستایی هستند.

تابش تاکید کرد: اولویت اول ما این است که واحدهای تعمیری را زودتر تعمیر کنیم و هرچه سریعتر افراد به واحدهای مسکونی خود منتقل شوند. طبق پیش‌بینی‌ها و روند انجام کار، حدود ۹ هزار واحد تعمیری توسط بنیاد مسکن تعمیر خواهد شد و مردم در ایام نوروز ۹۷ به خانه‌های خود منتقل می‌شوند. همچنین ۲ هزار واحد نیز تا بعد از عید انجام خواهد شد. رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه کار در روستاها نیز روند مطلوبی است، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، ۲۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده در شهر و روستا شناسایی شد که نزدیک به ۱۳ هزار واحد آن در روستا و ۶ هزار واحد متعلق به شهرها بوده است. از ۱۳ هزار واحد مسکونی تخریب شده در روستاها همگی به بانک معرفی شده‌اند، عقد قرارداد انجام شده است و در مورد ۷ هزار واحد مسکونی روستایی، پی‌کنی واحدها انجام شده و برای ۳۲۰۰ واحد فونداسیون ریخته شده است.

وی یادآوری کرد: در روستاها ۸ هزار کانکس در محل عرصه زمینی که متعلق به خانوارها بود، نصب شد. اما در شهر، محدودیت نصب کانکس را داریم. زیرا در شهرها متراژ خانه‌ها کوچک است و اجازه استقرار کانکس در محل، به دلیل کمبود جا وجود ندارد. در کوچه‌ها و پارک‌ها و خیابان‌ها کانکس نصب شده است. در حال حاضر آن بخش از شهر مملو از کانکس شده است. تابش ادامه داد: تعدادی از افراد آمدند و درخواست کردند که پول کانکس به آنها داده شود.  به همین منظور نیز به ۴۸۰۰ خانوار شهری که واحدهای مسکونی‌شان در زلزله تخریب شد پول پرداخت کرد و ۲۴میلیارد تومان به آنها داده شد. بنابراین برخی از آنها از کانکس اهدایی افراد استفاده کردند و برخی دیگر با پولی که دریافت کردند ترجیح دادند تا در چادر بمانند.