عباس آخوندی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور گفت: در سال جدید درصددیم به سمت پروژه‌هایی برویم که امکان تامین مالی‌ آنها از بازار بین‌المللی و بازار داخلی اعم از بخش خصوصی و بازار سرمایه یا تامین مالی بین‌المللی فراهم باشد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی گفت: یکی از مباحث و موضوعاتی که باید تمرکز خود را روی انجام آن قرار دهیم، بحث بازآفرینی شهری است که رئیس‌جمهوری شخصا وارد موضوع شدند و از همه ما انتظار دارند که در این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشیم. وی ادامه داد: از موضوعات دیگری که در سال جدید برآن تمرکز خواهیم داشت، مباحث و موضوعات مالی و روش تامین مالی پروژه‌های عمرانی و مباحث و موضوعات بانکی و مالی است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش من این است که در حوزه مسکن و شهرسازی بازآفرینی شهری محور اصلی فعالیت‌های ما قرار بگیرد و بتوانیم منابع زمین که در اختیار ما قرار دارد را پشتوانه بازآفرینی شهری قرار دهیم؛ بنابراین این موضوع را با جدیت بیشتری تعقیب می‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: سال آینده به سمت موضوعات و پروژه‌های کیفی‌تر جهت‌گیری خواهیم کرد. یکی از مباحث مورد تمرکز ما در سال جدید، تمرکز بر موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. وی افزود: تمرکز ما در سال ۹۷ بیشتر بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و در پروژه‌ها این موضوع را تعریف خواهیم کرد. در مورد دستورالعمل‌های اجرایی آن به زودی تصمیم‌گیری خواهد شد. در هر صورت، سیاست کلی ما به این سمت گرایش دارد که صرفه جویی در مصرف انرژی را به جایگاه مشخص و مطلوبی برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌های مشترک حمل و نقل و مسکن و شهرسازی قاعدتا در سال ۹۷ در اولویت ما قرار دارند که در کلان‌شهرها و در حمل و نقل حومه‌ای، پروژه‌های مشترک حمل و نقل حومه‌ای چه به‌صورت جاده‌ای و چه به‌صورت ریلی پیگیری و تعقیب خواهد شد. آخوندی افزود: در مکان‌هایی که راه آهن داریم بحث TOD را به‌صورت جدی دنبال خواهیم کرد و روی آن تمرکز می‌کنیم تا بحث TOD را به‌صورت متمرکزتری پیگیری و عملیاتی کنیم. وی گفت: در حوزه‌های تخصصی‌تر همچون مباحث شهرسازی، در حوزه شهرهای جدید و همچنین در چهار مد حمل و نقل تصمیم‌های جزء به جزء فراوانی وجود دارد که در سال ۹۷ به تدریج تشریح و پیگیری خواهد شد.