تعیین تکلیف شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر عکس: امیر پورمند، دنیای اقتصاد

به گزارش «دنیای اقتصاد» امروز قرار است پارلمان محلی پایتخت موضوع استعفای شهردار تهران را که از اواخر سال گذشته به شورای شهر ارسال شد، بررسی و آن را به رای بگذارد. اگرچه طی چند روز اخیر اعضای شورای شهر تهران مطرح کرده‌اند که بنا دارند به استعفای نجفی رای منفی دهند یا تلاش دارند حداقل برای چندماه این استعفا را به تعویق بیندازند؛ اما روز گذشته شهردار تهران اعلام کرد که اگر اعضای شورای شهر تمام دلایل او را برای استعفا بشنوند با آن موافقت خواهند کرد. البته روز گذشته محمدعلی نجفی به‌صورت سربسته به دلایل خود برای استعفا اشاره و توضیحاتی در این باره را در کانال تلگرامی رسمی خود اعلام کرد.

او با بیان اینکه دلایل متعددی برای استعفا از سمت شهردار تهران دارد؛ تاکید کرد دلیل اصلی برای استعفایش، بیماری جدیدی است که به آن مبتلا شده است با این حال به‌صورت سربسته به وجود دلایل دیگری هم برای این استعفا اشاره کرد. نجفی در عین حال عنوان کرد که شیوه مرخصی برای انجام معالجه را قبول ندارد و گفت: اگر بخواهم در حین معالجه مسوولیت ‌شهرداری را هم حفظ کنم، حداقل سه تا چهار ماه کار شهرداری با رکود و رخوت روبه‌رو خواهد شد؛ اما الان که شهرداری آمادگی ‌برای حرکت سریع‌تر و در بعضی از موارد آمادگی برای پرش را پیدا کرده است، دلم نمی‌خواهد به خاطر بیماری و کم کاری من، ‌رکود و سستی در کار شهرداری ایجاد شود.‌ شهردار تهران تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله من معالجه بیماری است که هم‌اکنون عارض شده، البته همیشه دلایل متعدد هم ‌وجود دارد؛ اما آنها دلایل اصلی نیست.‌

به گفته نجفی در مقطع کنونی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های اخیر به گونه‌ای پیش‌رفته است که شهر و شهرداری را به مرحله پرش برای توسعه مطلوب رسانده است. شهردار تهران معتقد است: در حال حاضر نیروهای خیلی خوبی وجود دارند که می‌توانند این مسوولیت را عهده‌دار شوند. من فکر می‌کنم یک مسابقه دوی ‌امدادی انجام شده که بخشی را تاکنون من آمده‌ام و هم اکنون باید وسیله را در اختیار فرد بعدی قرار دهم تا ادامه مسیر را طی ‌کند. بنابراین به دلیل آنکه افراد شایسته‌ای وجود دارند، فکر نمی‌کنم ضرورتی باشد که سه - چهار ماه مرخصی بگیرم، در عین‌‌حال اسم شهردار بر من باقی بماند. نکته دیگری که شهردار تهران دیروز در حاشیه افتتاح برخی از پروژه‌های شهری به آن اشاره داشت این بود که به‌دلیل استمرار تفکر گذشته در انتخاب شهردار، قرار نیست با انتخاب شهردار جدید تغییرات گسترده‌ای در ساختار شهرداری تهران اتفاق افتد. او در این باره گفت: ‌شورای شهر تهران و گرایش و سلیقه‌های شورا تغییر نکرده است. بنابراین اگر شهردار جدیدی را انتخاب کنند، علی القاعده ‌شهرداری خواهد بود که همین مسیر و برنامه را طی می‌کند.‌ نجفی افزود: فکر نکنید با آمدن فرد جدید به شهرداری تغییراتی که در شهریور ماه و با آمدن من به شهرداری انجام شد، در همان ‌سطح از تغییرات انجام می‌شود. از این رو شورای شهر تهران، شهرداری را انتخاب خواهد کرد که حداقل تغییرات انجام می‌شود.‌ به گفته وی، هم اکنون تیم آماده و زیر ساخت‌های نسبتا خوبی فراهم شده است که فرد جدید می‌تواند این مسیر را دنبال کند؛ ممکن ‌است یک یا دو نفر جابه‌جا شوند؛ اما اینها خیلی در شهرداری با این وسعت کاری تاثیرگذار نیست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در جلسه علنی امروز به‌صورت رسمی موضوع استعفای شهردار تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.


 

07-01