به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه تعاونی‌های موفق عموما بر اساس فعالیت موضوعی ایجاد شده‌ و مبنای تشکیل آنها جغرافیا نبوده است، گفت: بدون شک روستا، محله و شهرستان موضوع ایجاد یک تعاونی نیست، اما موضوعاتی همچون «مسکن» می‌تواند مبنای شکل‌گیری یک تعاونی باشد. به گفته وزیر راه و شهرسازی، زمانی که جغرافیا دلیل و موضوع ساخت یک تعاونی می‌شود، تمام اهالی آن منطقه را مجبور به عضویت در آن تعاونی می‌کند؛ اقدامی که قطعا غیرقانونی و نادرست محسوب می‌شود.

آخوندی ایجاد تعاونی‌ها بر مبنای یک قابلیت را امری ضروری دانست و گفت: در حال حاضر قوانین لازم برای ایجاد تعاونی‌ها وجود دارد و وظیفه ما تنها جهت‌دهی به آنها است. به‌طور مثال در بخش مسکن در اجرای برنامه ملی بازآفرینی یک تعاونی می‌تواند در قالب کار توسعه‌گران و سرمایه‌گذاری مسکن بوده و دیگری به‌عنوان یک تعاونی مهندسی و عملیات ساخت واحدهای مسکونی عمل کند. وی در ادامه بی‌تعریفی فعالیت تعاونی‌ها را مشکل اصلی آنها در زمان کنونی عنوان و اظهار کرد: باید برای عملکرد بهتر و تخصصی‌تر تعاونی‌ها، یک سیستم برای آنها تعریف شود. قطعا اگر یک تعاونی در رابطه با سرمایه‌گذاری و اخذ تسهیلات کار می‌کند، دیگر نمی‌تواند به‌صورت تخصصی در امر مهندسی نیز ورود پیدا کند. در صورت تحقق چنین فضایی در زمینه تشکیل تعاونی‌ها، این فعالیت‌ها قطعا مورد حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی نیز قرار خواهد گرفت.

سهم صندوق پس‌انداز یکم در نوسازی بافت‌های ناکارآمد

ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن نیز از اختصاص ۸ درصد از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم به نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری از ابتدای تاسیس در سال ۹۴ تاکنون خبر داد. وی به تجربه حضور خود در تعاونی‌های مسکن اشاره و اظهار کرد: تا کنون ۲ اقدام اساسی در بخش تعاونی‌های مسکن در بانک مسکن مبنی بر استفاده از تسهیلات عادی بانک به‌صورت بدون سپرده و همچنین در قالب مسکن مهر انجام گرفته است که بیشترین تسهیلات و تمدید دوره‌های مشارکت را بین بانک و انواع تعاونی از آن خود کرده است. وی سقف قابل تقسیط برای تعاونی‌های مسکن واقع در تهران را در سال جاری ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ما میزان اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها را ۵۵ میلیون تومان و ۵ میلیون باقی‌مانده را بابت سود دوره مشارکت قرار داده‌ایم، به این صورت مابقی هزینه‌ها باید از سوی خود تعاونی در ساخت و ساز تامین شود که در بیشتر مواقع به مشکل خورده و مسائل عدیده‌ای را به همراه دارد.

رحیمی انارکی در تشریح جزئیات افتتاح حساب‌های صندوق پس‌انداز یکم از سال ۹۴ تا کنون، عنوان کرد: طبق آمار موجود در سال ۹۴ در هر روزکاری به‌طور متوسط ۱۶۹ فقره حساب، در سال ۹۵ تعداد ۴۶۸ فقره حساب، سال ۹۶تعداد ۷۴۸ فقره حساب و در سال ۹۷ تاکنون ۶۳۱ حساب در کشور افتتاح شده است. مدیرعامل بانک مسکن تعداد کل حساب‌های افتتاح شده تاکنون را بیش از ۴۰۰ هزار فقره، تعداد حساب‌های زنده را ۳۱۰ هزار فقره و مبالغ جمع‌آوری شده و مانده فعلی حساب صندوق را ۶۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

این مقام مسوول تعداد واحدهایی که از ابتدای تاسیس صندوق یکم در سال ۹۴ تا ۲۲ فروردین ۹۷ از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم استفاده کرده‌اند را حدود ۴۶ هزار واحد مسکونی اعلام کرد و افزود: از این تعداد نزدیک به ۱۴ هزار واحد مربوط به زوجین و حدود ۳۲ هزار واحد به شکل انفرادی پرداخت شده است. به گفته وی، خالص میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن از طریق این صندوق حدود ۳۲ هزار میلیارد ریال است که تا کنون ۸ درصد از آن در بافت فرسوده استفاده شده است. رحیمی انارکی با تاکید بر اینکه میزان استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در بافت‌های ناکارآمد در کشور روبه افزایش است، گفت: تا پایان سال ۹۶ حدود ۴۱ هزار واحد واقع در بافت فرسوده به بانک مسکن معرفی شده است که قرارداد ۴۰ هزار واحد آن تاکنون منعقدشده و ۹ هزار فقره از آنها به مرحله فروش اقساطی رسیده است.