با رای‌گیری در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت، هفت گزینه مرحله مقدماتی انتخاب شهردار هفدهم تهران مشخص شدند. اعضای شورای شهر تهران روز گذشته از میان ۲۰ گزینه پیشنهادی، به هفت گزینه بیشترین رای را برای حضور در مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شهردار پایتخت دادند. در میان این گزینه‌ها هرچند از روز یکشنبه هفته‌جاری ازسوی شورای شهر اعلام شده بود که براساس رای استمزاجی اعضای شورا، محسن هاشمی برای شرکت در انتخاب شهرداری از شورای شهر جدا نمی‌شود، اما روز گذشته نام وی نیز در لیست ۲۰ نفره گزینه‌های پیشنهادی اعضای شورای شهر مشاهده شد. با این‌حال نام این عضو شورای شهر در میان هفت‌ نامزد مرحله مقدماتی قرار نگرفت. از میان هفت گزینه انتخاب شده، سه گزینه در میان مدیران فعلی شهرداری تهران، دو گزینه در جمع مدیران دولتی و دو گزینه نیز از مدیران اسبق دولت اصلاحات حضور دارند.

حجت‌الله میرزایی، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی مکارم، محمدعلی افشانی، محمود حجتی، محمد ابراهیم انصاری لاری و سید محمود حسینی هفت گزینه‌ای هستند که طبق اعلام سخنگوی شورای شهر تهران قرار است ظرف دو هفته آتی برنامه پیشنهادی خود برای اداره شهر تهران به علاوه تیم مدیریتی خود برای حضور در شهرداری تهران را معرفی و برای شورای شهر تهران تشریح کنند. در عین‌حال شورای شهر تهران بنا دارد همزمان با بررسی برنامه کاندیداهای شهرداری تهران، مراحل استعلامی آنها را انجام دهد تا در صورت انتخاب هر یک از گزینه‌ها به‌عنوان شهردار پایتخت، مرحله تایید نهایی حکم وی در مرحله طولانی گرفتار نشود.  بررسی کاندید‌اهای معرفی شده ازسوی اعضای شورای شهر نشان می‌دهد: این هفت گزینه به لحاظ سابقه و کارنامه کاری در سه گروه کلی قابل دسته‌بندی هستند. دسته نخست مربوط به مدیران و معاونان فعلی در سیستم شهرداری تهران است. حجت‌الله میرزایی، پیروز حناچی و سمیع‌الله حسینی مکارم در این دسته قرار دارند. حجت‌الله میرزایی، اقتصاددانی است که هم‌اکنون مسوولیت یکی از معاونت‌های کلیدی شهرداری تهران یعنی معاونت برنامه‌ریزی و بودجه را برعهده دارد. او پیش از حضور در پست معاونت وزارت کار در دولت یازدهم، پژوهش‌های متعددی در حوزه اقتصاد شهری و تجربه‌ موفق سایر کشورها در زمینه اداره شهرها را ارائه داده است. وی فردی است که در زمان دولت دهم، به سفارش وزارت راه و شهرسازی وقت، تحقیقاتی را تحت عنوان آسیب‌شناسی مسکن مهر انجام و مواردی را به‌عنوان پاشنه آشیل اجرای این طرح معرفی کرد که هم‌اکنون به‌عنوان مهم‌ترین نقاط ضعف این طرح مدنظر سایر کارشناسان قرار دارد. او در دوره کنونی نیز در سمت معاونت برنامه‌ریزی و بودجه، مسوولیت تهیه و تدوین سند تحویل و تحول شهرداری را برعهده داشت. وی از جمله اقتصاددانانی است که در حوزه تامین مالی شهر به استفاده از تجربه موفق سایر کشورها یعنی جدایی از درآمدهای ناپایدار و اتکا به درآمدهای حاصل از شارژ شهری اعتقاد دارد.

پیروز حناچی که درحال حاضر مسوولیت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را برعهده دارد، به‌دلیل سابقه کاری چندساله به‌عنوان دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، از نزدیک به مشکلات و چالش‌های شهر تهران اشراف دارد. از نقاط برجسته کارنامه کاری وی، کاهش سقف جمعیت‌پذیری از ۵/ ۱۲ میلیون نفر به نزدیک ۵/ ۱۰ میلیون نفردر دوره کاری او در شورای عالی شهرسازی است. هردوی این گزینه‌ها، دیدگاه‌های ضدشهرفروشی در حوزه مدیریت و اداره پایتخت دارند. سومین گزینه حاضر در جمع مدیران شهرداری، حسینی‌مکارم سرپرست کنونی شهرداری تهران است. او که از نزدیک‌ترین افراد به محمدعلی نجفی شهردار پیشین پایتخت به شمار می‌رود؛ روزی که به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد اعلام کرد برنامه‌های محمدعلی نجفی در مدیریت شهری ادامه پیدا می‌کند. گفته می‌شود شهردار پیشین پایتخت یکی از افرادی است که تمایل به شهردار شدن این فرد دارد. در این میان اگرچه در صورت انتخاب او به‌عنوان شهردار هفدهم، می‌توان حدس زد که مسیر نجفی در اداره شهر ادامه پیدا می‌کند، اما هم‌اکنون این سوال میان کارشناسان مطرح است که آیا ادامه حرکت قطار مدیریت شهری در ریل ۶ ماهه گذشته، به معنای تکرار نقاط ضعف این دوره کوتاه مدیریتی نیز خواهد بود؟ به جز این سه گزینه، دسته دوم از کاندیداهای پیشنهادی، مدیران دولتی هستند که از سوی برخی از اعضای شورای شهر برای پذیرش سمت شهرداری تهران معرفی شده‌اند. محمدعلی افشانی که در شهریور سال گذشته از جمله گزینه‌های دور شانزدهم انتخاب شهردار نیز بود، هم‌اکنون مسوولیت معاون وزیر کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را بر عهده دارد و به نوعی نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری‌ها است. او که به واسطه حضور در این سمت، با ضوابط و مقررات مدیریت شهری آشنایی دارد می‌تواند از ظرفیت موجود در دولت برای کمک به شهرداری استفاده کند.

محمود حجتی نام دیگری است که پیش از این نیز در میان گزینه‌های شهرداری پایتخت شنیده می‌شد. اگرچه کارشناسان انتقال این چهره از دولت به شهرداری را در تقویت روابط دولت و شهرداری موثر می‌دانند، اما به‌نظر می‌رسد حسن روحانی چندان موافق جدایی او از کابینه نیست. دو گزینه دیگر نیز که پیش از این در زمان انتخابات دور قبل شنیده نشده بود، دو استاندار زمان دولت اصلاحات هستند. در سوابق محمد ابراهیم انصاری‌لاری عناوینی مثل استاندار بوشهر در دولت اول اصلاحات و استاندار فارس در دوره دوم اصلاحات به چشم می‌خورد. وی هم اکنون با حکم ریاست جمهوری، رئیس منطقه آزاد کیش است. همینطور از او به‌عنوان مدیری خلاق در حوزه‌ اقتصاد نام می‌برند.سید محمود حسینی، نیز استاندار اصفهان در زمان دولت اصلاحات بوده است که در زمان مسوولیت خود مشکل کم‌آبی این استان را شناسایی کرده بود. او در دوران مسوولیت خود به‌عنوان مدیری قوی و دوراندیش و موفق در کار تیمی ظاهر شده است. مطابق با برنامه زمان‌بندی اعلام شده، این هفت گزینه در دو تاریخ ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت سال جاری، برنامه‌های خود را به شورای شهر ارائه و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت از میان آنها، دو گزینه به مرحله نیمه نهایی انتخاب شهردار راه پیدا می‌کنند ونهایتا در تاریخ ۲۳ اردیبهشت شهردار هفدهم پایتخت انتخاب خواهد شد.