به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ مشاهدات میدانی نشان می‌هد در چند روز گذشته از میزان ازدحام خودروها در ساعات پیک ترافیک قدری کاسته شده و این کاهش ترافیک در بازه پیک عصرگاهی محسوس‌تر بوده است. در عین حال تغییرات ترافیکی در ساعات اوج آن‌قدر ریز بوده که به نظر می‌رسد بیش از اینکه از کاهش قابل توجه حجم تردد با خودروی شخصی صورت گرفته باشد، به تغییرات در بازه زمانی پیک باز می‌گردد. در چند روز گذشته ترافیک به ویژه در بعدازظهر در بازه زمانی وسیع‌تری توزیع شد و این موضوع به کاهش ازدحام خودروها در ساعات پیک و در نتیجه کاهش میانگین زمان سفر شهروندان انجامید.

البته دیروز آماری مبنی بر کاهش ترافیک در تهران در دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد از سوی محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران منتشر شد اما این آمارها کامل نبوده و تغییرات احتمالی بازه زمانی اوج ترافیک را ارائه نکرده است. پورسیدآقایی از کاهش 10 درصدی ترافیک در محدوده طرح ترافیک و 5 درصدی در محدوده زوج و فرد در سه روز نخست اجرای طرح جدید ترافیک خبر داد. وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه کاهش ترافیک محدوده مرکزی تهران در روزهای آینده تثبیت شود، گفت: آمارهای اخذ شده از سیستم کنترل مرکزی چراغ‌های راهنمایی هوشمند نیز نشان می‌دهد که طول صف پشت چراغ به میزان ۳ تا ۵ درصد کاهش پیدا کرده و باعث عبوردهی بهتر و روان‌تر به خودروها در چند روز اخیر شده است. وی با اشاره به کاهش سرفاصله تردد اتوبوس‌ها در سطح شهر و داخل محدوده طرح ترافیک، خاطرنشان کرد: زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها به‌طور متوسط 3 دقیقه و در مسیرهای منتهی به محدوده طرح ترافیک 8 درصد کاهش یافته است.

اگرچه هنوز آمارهای کامل ترافیکی در روزهای اخیر منتشر نشده اما مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نیز حکایت از ریزتغییرات کاهشی در حجم ترافیک در بازه زمانی پیک دارد و این یعنی طرح ترافیک جدید دست‌کم در روزهای اولیه اجرا توانسته با قیمت‌گذاری متفاوت ورود به محدوده طرح ترافیک در بازه زمانی پیک و غیرپیک، موجب توزیع سفر شهروندان در ساعات بیشتری شده و از بار ترافیک کاسته شود. با این حال این رخداد الزاما به معنای کاهش میزان اقبال به خودروی شخصی برای انجام سفرهای درون‌شهری نیست بلکه به نظر می‌رسد تلاقی سفرهای به مقصد محل کار و همین‌طور مسیر بازگشت به خانه از محل کار که الزاما در ساعات پیک انجام می‌شود، با سفرهای متفرقه شهروندان که با انگیزه‌های غیرکاری انجام می‌شود، به حداقل رسیده است. به نظر می‌رسد آثاری که از مشاهدات میدانی و آمارهای اولیه شرکت کنترل ترافیک برآورد می‌شود، دلیلی بر تداوم اثر مثبت اجرای این طرح در ماه‌های آینده نخواهد بود. از آنجا که مختصات اجرایی طرح ترافیک بعد از سال‌ها، یکباره تغییر کرده، هنوز بسیاری از شهروندان در جریان تمام تغییرات قرار نگرفته‌اند و به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات یا سهل‌انگاری در ثبت‌نام خودرو، فعلا از خودروی شخصی برای ورود به محدوده مرکزی شهر استفاده نکرده‌اند. از طرفی فرآیند توزیع سهمیه‌ها میان گروه‌های مختلف سهمیه‌بگیر نیز به سرانجام نرسیده و برخی از سهمیه‌بگیران نیز در فرآیند رسیدگی به اعتراضات به سر می‌برند. بنابراین همچنان این احتمال وجود دارد که در هفته‌های پیش‌رو میزان تقاضای سفر با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک نسبت به هفته جاری بیشتر شود. از طرفی با وجود اینکه روز گذشته معاون شهردار تهران اگرچه از اثر مثبت این طرح بر ترافیک سخن گفت، اما او هشدار کارشناسان درباره اجرای طرح ترافیک جدید را نیز که در ماه‌های گذشته بارها مطرح شده بود، به‌عنوان یک نگرانی مطرح کرد و آن، جایگزین کردن موتورسیکلت در مرکز شهر و دامن زدن به آلودگی هوا تحت تاثیر این اقدام احتمالی شهروندان است. پورسیدآقایی در جمع مدیران ترافیکی تهران تاکید کرد: پس از این باید مراقب کنترل گرایش به استفاده از موتورسیکلت باشیم تا دستاوردهای پیش‌رو برای کاهش تدریجی آلودگی هوا از دست نرود.