به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جریان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، بخش قابل توجهی از مالیات‌های مختلف در حوزه مسکن و املاک نیز مورد بازنگری قرار گرفته است که تغییر در این ضوابط مالیاتی درحال حاضر منجر به ایجاد پرسش‌های زیادی درخصوص کم و کیف، نحوه محاسبه و دریافت این مالیات‌ها شده است. هم‌اکنون طیف گسترده‌ای از فعالان ساختمانی شامل سازندگان، سرمایه‌گذاران ساختمانی، خریداران و فروشندگان مسکن، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران حوزه مسکن و... مشمول قوانین و ضوابط جدید مالیاتی می‌شوند که در جریان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با تحولات اساسی مواجه شده‌اند. شناسایی مواد قانونی مرتبط با مالیات‌های بخش مسکن و آخرین اصلاحات آن در قوانین مربوطه، جزئیات مربوط به مالیات ساخت وفروش مسکن و شیوه محاسبه آن براساس آخرین تغییرات اعمال شده در قالب ماده ۷۷ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین مبنای ارزش‌گذاری قیمت‌های معاملاتی املاک مطابق با ضوابط ماده ۶۴ قانون مذکور از مهم‌ترین مواردی است که مورد پرسش و ابهام همه فعالان بخش مسکن است. این درحالی است که ضوابط مربوط به مالیات‌های خانه‌های خالی، مالیات بر اجاره، مالیات نقل وانتقال و مالیات بر زمین‌های بایر از دیگر مفادی است که همه فعالان بازار مسکن به خصوص خریداران، فروشندگان و مالکان املاک باید نسبت به آنها اشراف داشته باشند. در این میان اطلاع و اشراف بر تکالیف مودیان مالیاتی مشمول هریک از مواد مالیاتی در بخش مسکن و املاک و همچنین آشنایی با معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی در مواد قانونی مرتبط با حوزه مسکن و املاک از دانستنی‌های ضروری حوزه مسکن در شرایط فعلی است.

در حال حاضر مواد ۶۴، ۷۷ و ۵۹ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم جزو مهم‌ترین مواد قانونی مالیاتی است که طیف‌های مختلف فعال در بازار مسکن باید نسبت به ضوابط هر کدام از این مواد قانونی آگاهی و اشراف کافی داشته باشند؛ با توجه به ابهاماتی که در متن قانون درخصوص این مواد قانونی وجود دارد و در اغلب موارد در آیین نامه‌های اجرایی و ابلاغیه‌های متعاقب آن نیز روشن نشده است، عدم آگاهی و شناخت کافی از این تغییرات می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان بخش مسکن ایجاد کند و منجر به بروز اختلال در فعالیت‌های اقتصادی آنها شود؛ این در حالی است که کسب اطلاعات دقیق از شیوه مالیات‌ستانی در بخش مسکن در تدوین استراتژی‌های اقتصادی در حوزه ساخت وساز و نحوه مواجهه با هزینه‌های مالیاتی به منظور اتخاذ تصمیم‌های درست در این حوزه از مهم‌ترین‌ ضرورت‌ها در مقطع زمانی فعلی است.

نرگس رزبان، کارشناس بازار مسکن در یک دوره آموزشی به تمام این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و ابعاد و زوایای مختلف مالیات‌های گوناگون در حوزه مسکن مطابق با آخرین تغییرات و تحولات در مفاد قانونی مربوط به این مالیات‌ها را شفاف‌سازی می‌کند؛این دوره آموزشی روز پنج‌شنبه هفته جاری مورخ ۲۷ اردیبهشت ۹۷ از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ در مرکز آموزش «دنیای‌اقتصاد» واقع در تهران، خیابان مطهری، خیابان سنایی، کوچه ۲۱، پلاک ۳ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت tc.den.ir مراجعه کنند.