علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به آخرین برآوردهای صورت گرفته از میزان طلب شهرداری از دولت عنوان کرد: براساس آخرین برآورد معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران، رقم بدهی دولت به شهرداری ۱۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.او افزود: البته حدود ۸ هزار میلیارد تومان از این رقم در رابطه با کمک دولت در بخش توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده، یارانه بلیت و جرائم است که در بودجه سنواتی دولت آمده است و دولت مجاز بوده این رقم را پرداخت کند اما بدهی قطعی و تکلیفی که دولت دارد و ملزم به پرداخت است مبلغ ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.اعطا تاکید کرد: مطابق با جمع‌بندی که اعضای شورای شهر در جلسه کمیته تلفیق از بررسی روند پرداخت‌های دولت به شهرداری داشتند مشخص شد با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور، دولت شاید نتواند بدهی‌های خود به مدیریت شهری را پرداخت کند. او در عین حال عنوان کرد: البته شورای شهر تهران به‌طور جد این موضوع را پیگیری می‌کند و در این زمینه نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم. اعطا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مباحث مطرح شده درخصوص احداث ساختمان جدید پلاسکو و حواشی آن اظهار کرد: نکته‌ای که درخصوص روند ساخت پلاسکو بسیار مهم و حساس است آن است که برای احداث بنای جدید این ساختمان باید روال قانونی طی شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: درخصوص ساختمان پلاسکو مواردی وجود دارد که نیاز است به آن توجه شود. به‌طوری که درخصوص این ساختمان ۳ قطعه زمین وجود دارد شامل قطعه زیرزمین برج که کاملا تخریب شده است، قطعه شمالی که آسیب دیده است و قطعه شرقی ساختمان پلاسکو در مورد قطعه شمالی ساختمان پلاسکو با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که آسیب دیده است اما تخریب نشده است و بر اساس گزارش‌های به دست آمده می‌توان این بخش را مقاوم‌سازی کرد که البته این نیاز به تصمیم نهایی مالک و ذی‌نفعان دارد. اعطا با اشاره به این موضوع که در صورت طی نشدن روال قانونی صدور مجوز برای ساخت پلاسکو، ممکن است این برج نیز به سرنوشت گودهای رها شده دچار شود، گفت: حدود ۳۰۰ گود رها شده در تهران وجود دارد که البته همه این موارد الزاما گودهای ناایمن نیستند. البته تعریف دقیقی نیز از ناایمن بودن گودها نداریم. مدیریت شهری حساسیت ویژه‌ای به موضوع گودهای رها شده دارد و در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

اعطا همچنین به دلایل رها شدن گودها در شهر تهران اشاره کرد و افزود: موارد زیادی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اختلافات حقوقی، مالی و سایر دلایل اشاره کرد. گود رها شده در مجاورت برج میلاد نیز یکی از مواردی است که به‌طور جدی از سوی شورا پیگیری می‌شود و این گود نیز مشکلاتی از جمله اخذ مجوز، مسائل حقوقی و مالی دارد. اسفند سال گذشته جلسه‌ای را با مسوولان شهری درخصوص گود رها شده مجاور برج میلاد داشتیم و قرار شد این موضوع در سال ۹۷ پیگیری و در نهایت تعیین تکلیف شود.وی همچنین درخصوص ساختمان‌های رها شده در شهر تهران گفت: تاکنون شورا در این زمینه ورودی نداشته است. البته تعدادی از این ساختمان‌ها در شهر وجود دارد و بلاتکلیف رها شده‌اند که دلایل رها شدن آنها نیز متعدد است که از آن جمله می‌توان به مسائل حقوقی و اخذ مجوزها و همچنین موارد مالی اشاره کرد.او به لغو مصوبه برج باغ و اصلاح ضوابط ساخت وساز از سوی شورای شهر اشاره کرد و گفت: علاوه بر لغو مصوبه برج باغ‌ها در شورا باید به سمتی حرکت کنیم که طرح جامع نیز اصلاح شود.او ادامه داد: مبنای پیشنهاد جدید نیز این‌گونه است که ساخت و ساز در باغات صورت گیرد اما با ضابطه سفت و سخت‌تر و حجم و ارتفاع خیلی کمتر.اعطا افزود: در این پیشنهاد تعداد طبقات کمتر می‌شود و مالک تنها مجاز است در همان ۳۰ درصد سطح اشغال ساخت و ساز کند و چه بسا در مواردی تنها در ۲۰ درصد سطح اشغال ساخت صورت گیرد و اگر هم پارکینگ تامین نشد باید در حجم سطح اشغال کمتری اقدام به ساخت کنند.سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: در پیشنهاد جدید شهرداری ارتفاع سازه‌ها در باغات مورد توجه قرار گرفته و برای آن محدودیت ارتفاعی در نظر گرفتند. با حضور طرف ذی مدخل در جلسات هماهنگی نیز بنا داریم از همان ابتدا با شورای‌عالی شهر‌سازی هماهنگ باشیم و در زمان اجرا نیز این امر تسریع شود تا دیگر شاهد سازه‌های بلندمرتبه در باغات نباشیم.

او در عین حال گفت: البته در موضوع باغات ما با دو دیدگاه مواجهیم؛ یکی اینکه مالک باغ می‌خواهد از زمین منتفع شود و هیچ راه حلی جز ساخت و ساز برای آن نداریم. اما ساخت و ساز باید محدود باشد ضمن اینکه حق ساخت از او سلب نشود. دیدگاه دیگر این است که به باغ مانند فضای میراثی نگاه شود و هر گونه ساخت و ساز در آن ممنوع شود. اما سیاست‌های تشویقی در جهت تغییر کاربری یا تخفیفات عوارضی برای حفظ باغ برای مالکان اعمال شود.سخنگوی شورا ادامه داد: به هر روی امیدواریم با تصویب پیشنهاد جدید شهرداری دیگر شاهد ساخت و ساز‌های بلند و خارج از قاعده و ضابطه در باغات تهران نباشیم.