به گزارش «ایسنا» محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود که با عنوان «پیشنهادهایی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم» ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری درخصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژه‌های نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده و همچنین اشباع نسبی ظرفیت‌های طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. وی ادامه داد: من می‌خواهم برخلاف این موضوع صحبت کنم چراکه تهران ظرفیت‌های بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن می‌توانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.

سالاری با اشاره به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه ۶۰، دولت وقت تصمیم گرفت که کلان‌شهرها به‌صورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجه‌ای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمدهای پایدار تدوین و فرآیند تصویب آن طی شود اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز هم به‌رغم وعده‌های دولت، به نتیجه نرسیده است. وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلان‌شهرها به‌ویژه تهران سهل‌الوصول‌ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود یعنی در معاونت اقتصاد شهری و معاونت‌های دیگر سازوکارهای درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند برای شهر درآمدزایی داشته باشد، اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران به‌رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دوره‌های گذشته، هنوز هم دارایی‌های قابل توجهی دارد، اما در گزارش‌های مربوط به بودجه‌های غیرنقد، درآمد در این حوزه صفر است؛ یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیر نقد طی یک سال گذشته نداشته‌ایم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران برمی‌گردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند. وی گفت: اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را بهینه و اجاره‌داری کنیم، می‌توانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.