به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته وزارت راه و شهرسازی گزارشی را از آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران که بیشترین بارگذاری واحدهای مسکونی مهر در این شهر انجام شده است، منتشر کرد که اطلاعات ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد در خوش‌بینانه‌ترین حالت، افتتاح حدود ۱۵ هزار واحد مسکن مهر این شهر جدید به سال ۹۸ موکول خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته رئیس‌جمهور وعده کرده بود پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۷ بسته خواهد شد.

براساس این گزارش، این شهر جدید دارای ۹۶ هزار واحد مسکن مهر است که ۶۵ هزار واحد آن طی سنوات گذشته افتتاح شده و هم اکنون حدود ۲۹ هزارو ۷۰۰ واحد باقی‌مانده است؛ نکته قابل توجه در این گزارش آن است که اگرچه تعداد واحدهای افتتاح شده مسکن مهر این شهر جدید اعلام شده است، اما اشاره‌ای به تعداد واحدهای بهره‌برداری شده انجام نگرفته است؛ یعنی مشخص نیست چه تعداد از این واحدها هم‌اکنون از سوی خریداران به بهره‌برداری و به مرحله سکونت رسیده‌اند. تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد همواره تفاوت قابل توجهی بین آمار واحدهای افتتاح شده و آمار واحدهایی که قابلیت بهره‌برداری و سکونت دارند وجود دارد؛ به این معنا که در سال‌های گذشته به رغم افتتاح برخی از واحدهای مسکن مهر به‌دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی، این واحدها برای خریداران قابل سکونت و بهره‌برداری نبودند.

براساس این گزارش، همچنین از مجموع واحدهای باقیمانده، هم‌اکنون عملیات ساخت ۵ هزارو ۲۶۰ واحد به اتمام رسیده است که به‌دلیل نبود خدمات زیربنایی بلاتکلیف باقی مانده‌اند. این واحدها به دلیل عدم تامین یک یا چند مورد یا تمام خدمات زیربنایی مورد نیاز برای سکونت شامل آب، برق، گاز و... از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان و ناهماهنگی آنها با وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی ساخت مسکن مهر، به رغم تکمیل و اتمام عملیات ساختمانی همچنان آماده سکونت نیستند و در انتظار تامین این خدمات زیربنایی به سر می‌برند.

در این گزارش همچنین از برنامه‌ریزی برای افتتاح ۱۵۰۰ واحد مسکن مهر در هفته دولت سال جاری در این شهر جدید خبر داده شده است. همچنین اعلام شده متولی این پروژه در تلاش است تا برنامه افتتاح واحدهای مسکن مهر در این شهر جدید را تا پایان امسال به ۱۵ هزار واحد برساند که حتی در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی این هدف، افتتاح حدود نیمی از واحدهای باقیمانده در این شهر جدید به سال ۹۸ منتقل می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به‌دلیل وجود ناهماهنگی میان زمان اتمام عملیات ساخت و تامین خدمات زیربنایی برای واحدهای مسکن مهر و در نتیجه عدم افتتاح همه واحدهای باقیمانده در این شهر جدید در سال ۹۷، این پروژه به سال ۹۸ نیز کشیده خواهد شد و خریداران این واحدها از ناحیه این ناهماهنگی دچار آسیب خواهند شد. این در حالی است که در سایر شهرهای جدید نیز هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از واحدهای باقیمانده مسکن مهر به‌دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی آماده سکونت و بهره‌برداری نیستند.