مجوز ساخت‌وساز در محدوده باغات کن؟

محدوده ۱۱۴۰ هکتاری باغات کن در غرب تهران –حد فاصل اتوبان‌های همت و حکیم و اطراف آنها- مطابق نظر صریح کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی، مسیر ورود هوای تازه به شهر و فیلتر سبز تصفیه هوای تهران محسوب می‌شود به‌طوری که در اسفند سال ۹۳ شورای عالی شهرسازی با تصویب سند «حفظ و تثبیت باغات محدوده تهران و سایر کلان‌شهرها»، مدیریت شهری پایتخت را مکلف کرد بخشی از باغات را با هدف جلوگیری از ساخت و سازها و بارگذاری‌ مسکونی، به نفع حفظ فضای سبز، تملک کند.

آن زمان، خط قرمز شورای عالی، حفظ باقی‌مانده باغات در این محدوده بود و ایده یا پیشنهادی برای ساخت و ساز مسکونی در این محدوده، مطرح نبود. اکنون پس از ۳ سال از تکلیف شهرداری به حفظ باغات کن، گزارش جدید کمیته فنی شورای عالی شهرسازی درباره سرنوشت این اراضی ارزشمند با خاصیت دو منظوره –کمک به تنظیم جریان هوای پاک و سبز نگه داشتن چهره شهر- نشان می‌دهد که ایده اولیه حفظ باغات، به دلیل تخریب آنها و ساخت و ساز توسط دستگاه‌های مختلف حاکمیتی، دولتی و عمومی، عملا محقق نشده و از آن مهم‌تر، افزایش بارگذاری در محدوده بافت روستایی و محله مسکونی محدوده کن، ارزش این بافت ارزشمند را از بین برده است.

گفته می‌شود تملک باغات کن بودجه‌ای به مراتب بیشتر از ۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که همین نبود اعتبار زمینه روی میز آمدن ایده‌های جدیدتر را فراهم کرده است.

شورای‌عالی شهرسازی اخیرا برای حداقل دومین‌بار، نسبت به سرنوشت باغات کن، جلسه برگزار کرد و براساس خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده، قرار است در قسمتی از محدوده باغات کن و در یکی از حوزه‌های این محدوده ساخت و سازهای مسکونی سه طبقه در قالب استفاده از مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده، انجام شود. برای مسکونی‌سازی در محدوده باغات کن –از محتوای خبر برمی‌آید مجوز ساخت و ساز برای محله‌های مسکونی هسته مرکزی محدوده باغات کن صادر شده است- قرار است شهرداری تهران طرح ویژه‌ای را آماده و به کمیسیون ماده ۵ ارائه کند. ساخت و ساز در بخش‌های دیگر از این محدوده، ممنوع اعلام شده

است.  به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، محتوای این مصوبه بر اساس خبری که اعلام شده، با نگاه شورای‌عالی مبنی بر حفاظت تمام و کمال از پهنه سبز شهر تهران، در مغایرت است به‌خصوص آنکه، شورای‌عالی طی سال‌های اخیر نسبت به بارگذاری ساختمانی بیش از حد در تهران با توجه به آستانه تکمیل ظرفیت جمعیت‌پذیری پایتخت، نقدهای اساسی داشت. سوال مهم این است: «آیا ساخت و ساز ۳ طبقه، بافت سبز، روستایی و ارزشمند محدوده کن را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد؟»