به گزارش «دنیای اقتصاد»، مجوز انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی خطوط شش و هفت مترو در قانون بودجه سال ۹۶ صادر شد، اما در سال گذشته چالش میان مدیریت شهری و بانک‌ها به دلیل بدحسابی‌های دوره گذشته شهرداری تهران سبب شد تقریبا هیچ بانکی به پذیرش عاملیت انتشار اوراق تن ندهد. طولانی شدن فرآیند انتشار اوراق شهرداری را بر آن داشت تا از مسیر بانک مرکزی، مجوز انتشار اوراق را تا پایان شهریور سال ۹۷ تمدید کند.

در بهار امسال تحت تاثیر خداحافظی شهردار پیشین با این مسوولیت و تعیین سرپرست و سپس شهردار جدید توسط شورای شهر، مدیریت شهری فرصت چندانی برای رسیدگی به امور بر زمین مانده از این جنس نیافت، اما پس از استقرار افشانی به‌عنوان شهردار جدید، موضوع انتشار اوراق مشارکت با جدیت بیشتری پیگیری و به انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان از این رقم با عاملیت بانک شهر در چند هفته گذشته منجر شد. شهردار تهران در جلسه دو هفته قبل خود با مدیران ۶ بانک دولتی و خصوصی موافقت اولیه و ضمنی برای پذیرش عاملیت انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده اوراقی که مجوز انتشار آن در بودجه سال گذشته صادر شده بود را دریافت کرد و به نظر می‌رسید سرانجام گره بانکی در مسیر تامین مالی مترو در حال گشایش است.

اکنون اما در حالی به سه روز کاری پایانی شهریور ماه رسیده‌ایم که هنوز عامل انتشار اوراق مترو مشخص نیست. با احتساب امروز (دوشنبه)، فردا و روز شنبه هفته آینده، حداکثر ۲۴ ساعت کاری (سه روز کاری ۸ ساعته) زمان تا پایان شهریور ماه باقی است. آن‌گونه که علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران به «دنیای اقتصاد» گفته است، در این مهلت باقی‌مانده باید توافق با بانک عامل انتشار اوراق قطعی شده و نامه رسمی پذیرش عاملیت واصل شود، در گام بعدی فرآیند عرضه اوراق با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار دنبال شده و در نهایت کل این اوراق در زمان باقی‌مانده از شهریور فروخته شود. در شرایطی که متروی تهران با تنگنای مالی جدی برای تکمیل و افتتاح دو خط نیمه‌تمام شش و هفت روبه‌رو است، از دست رفتن این فرصت برای مدیریت شهری بسیار گران تمام خواهد شد، چراکه نه درآمدهای شهر کفاف پوشش این رقم را می‌دهد و نه پیمانکاران مترو که اغلب مطالبات معوق قابل توجهی از شهرداری دارند، حاضر هستند به شکل «اعتباری» کار را پیش ببرند.