به گزارش «دنیای اقتصاد» تیم مدیریت شهری تهران طی یکسال گذشته با شعار شفافیت و راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان «shafaf.tehran.ir» تلاش کرد تمامی ساختار و برنامه‌های مهم شهرداری تهران را با انتشار عمومی در دسترس شهروندان و نخبگان شهری قرار دهد. به ویژه آنکه همزمان با گذران مراحل تدوین این برنامه سایتی تحت عنوان «plan۳.tehran.ir» راه‌اندازی شد، اما این سایت اقدامی درخصوص انتشار فایل لایحه پیشنهادی برنامه سوم شهرداری تهران نکرد. در این راستا روز سه‌شنبه همزمان با تمام شدن مهلت شهرداری برای ارائه برنامه پیشنهادی ۵ ساله سوم، این انتظار وجود داشت که همچون روال سابق، جزئیات این برنامه در اختیار رسانه‌ها، شهروندان و نخبگان شهری قرار گیرد. انتشار این برنامه به‌عنوان برنامه راهبردی مدیریت شهری برای چگونگی اداره شهر تهران طی پنج سال آتی(۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲) از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بودجه‌های سالانه شهرداری به‌عنوان برش‌هایی از این برنامه تنظیم و تدوین خواهد شد.

این انتظار از سوی مدیران شهری این پرسش را به وجود می‌آورد که اساسا علت عدم انتشار عمومی برنامه ۵ ساله پیشنهادی چیست؟ به ویژه آنکه این ابهام و سوال وقتی تقویت می‌شود که برخی از اعضای شورای شهر پس از اتمام جلسه، فایل لایحه برنامه پیشنهادی را روی کانال‌های اطلاع رسانی شخصی خود قرار دادند اما پس از گذشت دقایقی، فایل این برنامه از کانال اطلاع رسانی اعضا نیز حذف شد. در پاسخ به این سوال مهم، دو فرضیه یا گمانه درباره سرنوشت و زمان انتشار فایل برنامه سوم شهرداری تهران مطرح می‌شود. فرضیه نخست یا خوشبینانه در مورد انتشار این برنامه آن است که بدون هیچ برنامه ریزی، فایل این برنامه طی مدت کوتاه چند روز آینده در دسترس عموم قرار می‌گیرد و امکان اظهارنظر نخبگان و کارشناسان شهری درخصوص کم و کیف برنامه پیشنهادی فراهم می‌شود.

اما فرضیه دیگر آنکه، با وجود ارائه این برنامه به اعضای شورای شهر در صحن علنی، ممکن است شهردار تهران درباره مفاد این برنامه هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده باشد و در نظر دارد تغییراتی را مطابق با دیدگاه خود در برنامه تدوین شده اعمال کند. در صورتی که فرضیه دوم صحیح باشد سوال دیگری مطرح می‌شود که اساسا با وجود چنین نظری، چرا شهرداری تهران اقدام به ارائه برنامه به شورای شهر پیش از تصویب نهایی در جمع مدیران ارشد شهرداری کرده است؟ آیا فقط اتمام مهلت قانونی از سوی شورای شهر برای ارائه برنامه پیشنهادی، می‌تواند علت محکمی برای ارائه نقشه راه ۵ ساله به این شکل باشد؟