به گزارش خبرگزاری مهر، این عضو شورای‌شهر تهران با تاکید بر آنکه سال۹۷ یک سال ویژه است، ادامه داد: تاثیر تحریم‌ها و وضعیت اقتصاد کلان جامعه، محدودیت‌های جدیدی را برای تامین مالی شهرداری ایجاد می‌کند. بخشی از این محدودیت‌ها مستقیم است که در دسترسی و هزینه‌های ارزی شهرداری اثر می‌گذارد. مقدار زیادی از تجهیزات مورد نیاز شهرداری در حوزه فناوری اطلاعات، حمل و نقل، راهبری مترو، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و لرزه‌نگاری وارداتی است. با اعمال تحریم‌ها هم هزینه‌های ارزی شهرداری افزایش‌یافته است و هم دسترسی به این تجهیزات اگر ناممکن نشده باشد، بسیار دشوار شده است و در نتیجه ممکن است بخشی از خدمات ما را تحت‌تاثیر قرار دهد.

او در عین حال به چاره‌اندیشی برای کاهش محدودیت‌های کنونی بودجه‌ای شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در ابتدا این مسائل را احصا می‌کنیم و سپس راه‌حل‌هایی برای آنها می‌یابیم. بخشی از این محدودیت‌ها آثار غیرمستقیمی دارد که قطعا بر رشد اقتصادی، مالیات ارزش افزوده که بخشی از آن به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد، رونق ساخت و ساز و درآمد حاصل از آن، تحقق بودجه غیرنقدی که از محل فروش املاک و دارایی‌ها حاصل می‌شود، تأثیر می‌گذارد و ممکن است تحقق بودجه سال ۹۷ را با مشکل روبه‌رو کند.

به گفته فراهانی سه سناریو برای تحقق‌پذیری بودجه آماده شده است. او در توضیح این سه سناریو اینگونه توضیح داد: سناریوی خوش‌بینانه (تحقق کامل)، سناریوی متوسط یا محتمل و سناریوی بدبینانه که در صورت تحقق سناریوی سوم، ۵۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. در واقع سناریو اول تحقق ۱۰۰درصدی است، سناریوی دوم تحقق ۸۵درصدی و سناریوی سوم تحقق ۷۰درصدی. در سناریوی دوم و سوم بخشی از آن درآمدی که تحقق‌ناپذیر است را باید شناسایی کنیم و به ازای آن هزینه‌های غیرضروری را حذف کنیم.