تهران جزو شهرهای دارای بیشترین ذرات معلق

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌تازگی سایت خبری «یورونیوز» خبری را با منبع «آژانس محیط‌زیست اروپا» منتشر کرده است که در آن تهران به‌عنوان هفتمین شهر آلوده جهان پس از جاکارتا، پایتخت اندونزی معرفی شده است. بررسی‌های روزنامه «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که منبع اعلام شده در خبر یورونیوز جعلی است و چنین گزارشی بر خروجی سایت آژانس محیط‌زیست اروپا قرار نگرفته است. گزارشی که این آژانس به‌طور سالانه منتشر می‌کند تنها بررسی میزان آلایندگی، پیامدها و عوامل آن در کشورها و شهرهای مختلف «اروپایی» را بررسی می‌کند. آژانس محیط‌زیست اروپا مستقر در کپنهاگ در گزارش سال ۲۰۱۸ خود اعلام کرده است که آلودگی هوا دلیل اصلی مرگ و میر زودرس در ۴۱ کشور اروپایی است. اساس این گزارش داده‌های بیش از ۲۵۰۰ ایستگاه اندازه‌گیری میزان آلودگی هوا در تمام اروپا بوده است.

در سال ۲۰۱۵ محققان از حدود ۴۴۲ هزار مرگ زودرس در ارتباط با آلودگی هوا خبر داده بودند. از آن جمله ۳۹۱ هزار مورد آن در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است. دانشمندان دلیل اصلی آن را تراکم ذرات معلق در هوا، گاز ازون موجود در فضای نزدیک به زمین و نیتروژن دی‌اکسید می‌دانند. چنانچه آژانس محیط‌زیست اروپا اعلام کرده است آلاینده‌ها باعث به وجود آمدن یا وخامت مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها می‌شوند و در نتیجه عمر انسان‌ها را کاهش می‌دهند. آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات شدید اقتصادی باعث کوتاهی میانگین عمر، کاهش بهره‌وری اقتصادی به دلیل بیکاری در روزهای ابتلا به بیماری می‌شود. آلودگی هوا همچنین به اکو سیستم آسیب می‌رساند و محصولات کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.

اما نکته جالب این گزارش آن است که درحالی که بسیاری از عوامل مانند نیروگاه‌های زغال سنگ و آلایندگی‌های دی‌اکسید نیتروژن در آلودگی هوا نقش دارند اما اصلی‌ترین چالش آلایندگی شهر‌های مختلف اروپایی نیز ‌مانند تهران موضوع آلایندگی‌های منتشر شده از حمل‌و‌نقل است. گزارش‌های متعددی در سال‌های اخیر در رابطه با میزان ذرات معلق ناشی از وسایل نقلیه در تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد در برخی مواقع میزان این ذرات در تهران تا چند برابر استانداردهای جهانی است.

اکنون گزارش وب‌سایت Green peace حاکی است که تهران در فهرست شهرهایی قرار دارد که بیشترین میزان ذرات معلق را در هوای خود دارند. این در حالی است که کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند با برقی کردن ناوگان حمل‌و‌نقل خود و استفاده از خودروهای هیبریدی، آلایندگی‌های خود را کاهش دهند. هنس بریانینکس، مدیر آژانس محیط‌زیست اروپا می‌گوید: «انتشار آلاینده‌ها توسط خودروها در جاده‌ها اغلب نسبت به دیگر منابع خطرناک‌تر است. این آلاینده‌ها در نزدیکی زمین و در شهرها و مجاورت انسان‌ها منتشر می‌شود. برای همین بسیار مهم است که اروپا تلاش کند تا انتشار آلایندگی‌ها از این منبع را کاهش دهد.» به گفته آژانس محیط‌زیست اروپا مقررات سختگیرانه برای پاکیزگی هوا و ارتقای استانداردهای مربوط به انتشار آلاینده‌ها از حمل‌و‌نقل، صنعت و تولید انرژی از سال ۱۹۹۰ تا کنون مرگ‌و‌میر زودرس در اروپا را تا حدود نصف کاهش داده است.