پیش از این شورای شهر تهران بنا داشت در جلسه صبح روز گذشته با توجه به ۱۲ گزینه غیر بازنشسته اعلام شده برای شهرداری تهران از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، پنج گزینه نهایی برای مرحله دوم انتخابات شهردار هجدهم پایتخت را معرفی کند. اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته از توقف مشروط روند انتخاب شهردار خبر داد و افزود: طرح استفساریه در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح است و قرار است امروز در این کمیسیون مطرح شود. اگر موضوع استفساریه در کمیسیون اجتماعی مجلس رای آورد و شهرداران مستثنی شوند فرآیند تا زمان تعیین تکلیف متوقف می‌شود. اما اگر امروز استفساریه در مجلس رای نیاورد، روز سه شنبه ۱۵ آبان در جلسه علنی رای‌گیری و پنج نفر معرفی می‌شوند.

در این میان گفته می‌شود برخی از نمایندگان مجلس در تلاش برای استثناکردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند. بر همین اساس کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون اصلی امروز بعدازظهر طرح استفساریه تبصره (۱) قانون اصلاح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این زمینه علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه مهلت اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان دو ماه پس از ابلاغ قانون که ۲۴ شهریور بوده به اتمام می‌رسد تکلیف شهردار تهران هم باید تا ۲۴ آبان ماه مشخص شود و تنها در صورتی که طرح «مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد، تصویب شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد، این احتمال وجود دارد تا مهلت مذکور این روال طی شود. وی تاکید کرد: حتی اگر این استفساریه در جلسه کمیسیون رأی بیاورد و ۵۰ نماینده مجلس خواستار قرارگیری این طرح به‌صورت خارج دستور در جلسه دوشنبه هم بشوند، ابتدا باید این درخواست رأی‌گیری شود، سپس در صورت رأی آوردن طرح استفساریه به رأی گذاشته شود و در صورتی که تصویب شد تازه برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شود و بنابراین باز هم به ۲۶ آبان نمی‌رسد.  وی افزود: از نظر ما قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مشخص است و ابهام ندارد و در مشروح مذاکرات هنگام بررسی این طرح هم گفته شده که شهرداران شامل این قانون می‌شوند و مستثنی نمی‌شوند.

البته شنیده می‌شود تعداد زیادی از اعضای کمیسیون معتقدند قانون در این زمینه شفاف است و نیازی به بررسی استفساریه وجود ندارد.