یافته‌های «دنیای اقتصاد» از جزئیات این طرح نشان می‌دهد،عمده این واحدها آپارتمان‌های مسکونی واقع در ساختمان‌های ۶ تا ۱۳ طبقه است و بخش کمتری از آنها به واحدهای تجاری اختصاص دارد؛این طرح در بخشی از زمین به اجرا در خواهد آمد که اوایل دهه ۹۰ طرح مسکن ویژه در آن اجرایی شد؛ در نسخه اول مسکن ویژه، بیش از ۲ هزار واحد مسکونی در یکی از محلات جنوب غربی تهران-تهرانسر- ساخته شد که طرح جدید را می‌توان به نوعی طرح مسکن ویژه ۲ نام‌گذاری کرد؛ با این‌حال،اگرچه طرح جدید در عرصه مسکن ویژه یک به اجرا در‌می‌آید، اما چند تفاوت اساسی بین آن و طرح قبلی وجود دارد؛ مهم‌ترین تفاوت مسکن ویژه یک با طرح جدید، نحوه ساخت این واحدها از نظر شکل اجرای کار است؛ طرح مسکن ویژه یک به‌صورت پیمانکاری و با استفاده از تسهیلات دولتی و آورده متقاضیان به اجرا درآمد؛ که در آن قیمت فروش واحدها معین شده بود و واحدها به افراد واجد شرایط خاص پیش‌فروش شدند؛ در طرح مسکن ویژه یک، پرداخت بهای آپارتمان به‌صورت اقساطی، مرحله‌ای و متناسب با روند پیشرفت فیزیکی پروژه انجام شد. این در حالی است که طرح جدید(مسکن ویژه ۲) برای ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی و ۴۰۰ واحد تجاری، با اتکا به روش مشارکت در ساخت با همکاری سرمایه‌گذاران ساختمانی انجام می‌شود. تحقیقات انجام شده درخصوص جزئیات این طرح نشان می‌دهد قیمت «فروش» واحدهای ساخته شده در پایان عملیات ساخت وساز و متناسب با قیمت روز بازار محاسبه و اعلام می‌شود؛در واقع این واحدها با قیمت کارشناسی روز نرخ‌گذاری خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند این طرح در راستای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای ساخت واحدهای مسکونی در اراضی دولتی شهری برای افزایش عرضه مسکن قرار دارد.

جواد فلاح، مسوول پروژه‌های مشارکتی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران نیز درباره جزئیات اجرای این طرح مسکن به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: اراضی این طرح متعلق و تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی است که پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و با رعایت دستورالعمل ساختار و فرآیند مشارکت و سرمایه‌گذاری سازمان ملی زمین و مسکن فراهم شده است تا در فاز جدید، ۷۰۰ واحد مسکونی و ۴۰۰ واحد تجاری و تعداد محدودتری واحد اداری در مجاورت ساختمان‌های مسکن ویژه تهرانسر احداث شود. بنا بر اعلام فلاح، قطعات دیگری از زمینی که طرح مسکن ویژه در آن اجرا شده است بعد از اجرای طرح جدید نیز باقی خواهد ماند که در آینده و پس از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و انجام مطالعات امکان سنجی می‌تواند به‌عنوان محل اجرای پروژه‌های جدید مورد توجه قرار گیرد.

فلاح درخصوص مدل ساخت پروژه جدید نیز اعلام کرد:این پروژه به‌صورت مشارکتی و پس از انتخاب سرمایه‌گذار در جریان برگزاری مناقصه انجام خواهد شد.

فلاح تاکید کرد:از آنجا که لازم است وزارت راه و شهرسازی از نحوه عملکرد و میزان تعهد سرمایه‌گذار در جریان کار اطمینان حاصل کند، پیشرفت فیزیکی حداقل ۵۰ درصدی پروژه به‌عنوان شرط پیش‌فروش واحدها تعیین شده است.حدود مبنای تعیین شده برای سهم هر کدام از طرفین مشارکت از فرآیند ساخت این پروژه، نسبت ۶۰ به ۴۰ به نفع سرمایه‌گذاران تعریف شده است. فلاح همچنین درخصوص امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای سازندگان و خریداران این واحدها گفت: تا حد ممکن تلاش می‌شود سرمایه‌گذاران با بنیه مالی قوی و بدون نیاز به دریافت تسهیلات بانکی برای ساخت این پروژه انتخاب شوند، اما هیچ منعی از بابت استفاده از تسهیلات بانکی برای ساخت این پروژه‌ها وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از وام ساخت بهره‌مند شوند؛به گونه‌ای که این تسهیلات قابل انتقال به خریدار باشد؛ یعنی سرمایه‌گذار در زمان فروش واحد می‌تواند تسهیلات دریافتی را به خریدار منتقل کند.با این حال اولین و مهم‌ترین منبع تامین مالی این پروژه توان مالی در اختیار سرمایه‌گذار است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت پایه ساخت پروژه جدید در مجاورت مسکن ویژه تهرانسر مترمربعی حدود ۳ میلیون تومان اعلام شده است. امسال میانگین هزینه ساخت مسکن در شهر تهران به دنبال جهش قیمت مصالح به‌طور متوسط ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است.