به گزارش «دنیای اقتصاد»، بررسی طلب متروی تهران از دولت صرفا در حوزه بهره‌برداری و در قالب سرفصل یارانه بلیت نشان می‌دهد فاصله قابل توجهی میان انتظارات مدیریت شهری و بودجه‌های مصوب مجلس تحت عنوان یارانه بلیت وجود داشته است. در سال جاری انتظار شورای شهر تهران این بود که ۴۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های بلیت مترو در قالب یارانه توسط شهرداری تهران به شرکت بهره‌برداری مترو پرداخت شود که این رقم هنوز تخصیص پیدا نکرده است. از طرفی در بودجه سالانه کشور مصوب مجلس شورای اسلامی نیز صرفا ۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که عملکرد دولت در پرداخت این رقم نیز تاکنون «صفر» بوده است. به نظر می‌رسد رقم تخصیصی به این موضوع در روزهای آتی نیز حول و حوش اولین پرداختی از یارانه بلیت اتوبوسرانی در سال جاری، یعنی حدود ۱۰ میلیارد تومان باشد که معادل کمتر از ۲۰ درصد کل رقم مصوب است.

برابر قانون دولت، شهرداری و مسافران مترو و اتوبوسرانی هر یک باید یک سوم از هزینه‌های کل سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی را پرداخت کنند. بخش عمده سهم مسافران از طریق بلیت‌فروشی وصول می‌شود اما از سال ۹۵ تا کنون نه شهرداری و نه دولت سهم خود را نپرداخته‌اند. هر چند سهم دولت از کل هزینه‌های جابه‌جایی با مترو بسیار بیشتر از یارانه بلیت مصوب مجلس است، اما حتی همین رقم نیز در سال‌های اخیر پرداخت نشده و کارنامه دولت از سال ۹۵ به بعد در این حوزه قابل دفاع نیست. در بودجه‌های سالانه دولت که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، در هر یک از سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ دولت باید ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو به شهرداری تهران پرداخت می‌کرد اما میزان تخصیص این اعتبار در هر سه سال تا کنون صفر بوده است.

در این میان شهرداری تهران نیز به دلیل مواجهه با مشکلات مالی اعتبارات ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت بهره‌برداری متروی تهران در هر یک از سه سال اخیر را تخصیص نداده و عملا میزان تخصیص سهم شهرداری از هزینه‌های سفر با مترو هم صفر بوده است. مشکلات مالی سال‌های اخیر مدیریت شهری و انبوه بدهی‌های معوق به پیمانکاران و اشخاص حقیقی احتمالا مانعی بر سر راه تخصیص بهنگام اعتبارات شرکت بهره‌برداری مترو در سال‌های اخیر بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد هیچ توجیهی برای پشتیبانی ناکافی از کلیدی‌ترین سامانه حمل و نقل عمومی پایتخت در وضعیت فعلی آلودگی هوا و ترافیک قابل پذیرش نیست. امسال قرار است بخشی از یارانه بلیت ۷۰ میلیارد تومانی مصوب مجلس شورای اسلامی به‌صورت قطره‌چکانی و در چند نوبت آن هم پس از گذشت ۸ ماه از سال، تخصیص پیدا کند. این در حالی است که سهم واقعی دولت از هزینه‌های سفر با مترو بسیار بیش از کل رقم مصوب کنونی است.