به گزارش «دنیای اقتصاد»، مشاوران املاک رکود شدید در بازار واحدهای تجاری را به شرایط اقتصادی کنونی نسبت می‌دهند و معتقدند این وضعیت در بازار تجاری بیش از اینکه به همزمانی با پاییز و پیش از آن، محرم و صفر ارتباط داشته باشد، از ناتوانی کسب و کارها در توسعه و ارتقا یا انگیزه پایین ایجاد کسب و کارهای جدید در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، نشات می‌گیرد؛ کما اینکه به گفته واسطه‌ها، تعدادی از متقاضیان اجاره واحدهای تجاری کوچک و میان‌متراژ در یکی، دو ماه اخیر با مشاهده قیمت‌ها و نداشتن چشم‌انداز روشنی از بازگشت ثبات به اقتصاد، تصمیم به ترک بازار گرفتند.

به‌طور کلی در بازار واحدهای تجاری، «رهن و اجاره» اهمیت و البته متقاضی بیشتری در مقایسه با «خرید» دارد. این موضوع از یکسو ناشی از انگیزه پایین اغلب مالکان تجاری به فروش است، چراکه ملک خود را سرمایه ارزشمندی می‌دانند که به دلیل نوع کاربری، حتی در صورت قدمت بالای ساختمان، از ارزش آن چندان کم نمی‌شود. از سوی دیگر قدرت خرید واحدهای تجاری نیز در میان صاحبان کسب‌وکارهای گوناگون محدود است و بسیاری از فعالان اقتصادی با بنیه کم و متوسط ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به جای تبدیل به دارایی ثابت ملکی، صرف ارتقای گردش مالی در حوزه کاری خود کنند.

با این وجود بازار اجاره واحدهای تجاری از اواخر تابستان تاکنون به خواب عمیقی فرو رفته و به جز معدود واحدهای با مساحت بیش از ۲۰۰ مترمربع که کسب‌وکارهای بزرگ متقاضی آنها هستند، در بقیه مناطق بازار خبری از آمد و شد برای اجاره واحد تجاری نیست.

 

07-02