امضـای حکم شهـردار در وقت اضـافه عکس: حمید فروتن، ایسنا

به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزیر کشور در ساعات پایانی روز سه‌شنبه و به‌رغم اینکه از مهلت ۱۰روزه صدور حکم شهردار ۵ روز دیگر  سپری شده بود، سرانجام به‌عنوان مرجع صادرکننده احکام شهرداران منتخب از سوی شورای شهر، حکم پیروز حناچی برای تصدی مسوولیت شهرداری تهران را در وقت اضافه صادر کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی طی این حکم شش توصیه خود به شهردار جدید تهران را عنوان کرد. وی از حناچی خواسته با تسریع در تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و کارشناسی شده و استفاده از توان افراد مجرب و شایسته و نیز بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، نسبت به توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق، اعمال انضباط دقیق مالی، ایجاد محیط سالم شهری، رعایت کامل قوانین و مقررات از جمله اجرای دقیق طرح‌های جامع و تفصیلی و نیز کاهش آلودگی هوا و ترافیک اهتمام کند. در این حکم همچنین توصیه شده مدیریت شهری در دوره جدید نسبت به موضوعات فرهنگی و اجتماعی با همکاری شورای اجتماعی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توجه ویژه داشته باشد.

سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور با اعلام این خبر یادآور شد: در پی وصول تاییدیه مراجع ذی‌صلاح حکم پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران از سوی وزیر کشور صادر شد. به گفته وی، روز گذشته نظر صریح وزارت اطلاعات مبنی بر تایید صلاحیت آقای پیروز حناچی به وزارت کشور واصل شد. و به این ترتیب با توجه به تکمیل مستندات قانونی لازم برای صدور حکم شهردار تهران، حکم انتصاب وی صادر شد.

حناچی دانش‌آموخته معماری دانشگاه تهران و دکترای تخصصی مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی در دوران شهرداری محمد علی نجفی (شهریور سال ۹۶ تا اردیبهشت ۹۷) به‌عنوان معاون فنی و عمران شهرداری تهران انتخاب شد و با روی کار آمدن سیدمحمد علی افشانی به معاونت شهرسازی و معماری این نهاد رفت. وی پیش از این دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بود. در هفته‌های اخیر به دلیل طولانی شدن فرآیند امضای حکم حناچی که ۲۲ آبان با کسب ۱۱ رای از مجموع ۲۱ رای اعضای شورای شهر تهران در رقابت با عباس آخوندی پیروز و به‌عنوان شهردار منتخب نمایندگان مردم در پارلمان شهری معرفی شد، اما و اگرها و بعضا شایعاتی مطرح شده بود که در نهایت با تایید مراجع ذی‌صلاح انتصاب حناچی به ایستگاه نهایی رسید و او کارت استقرار مدت قانونی در ساختمان بهشت را پس از چند روز حضور در دفتر شهردار به‌عنوان سرپرست، دریافت کرد.

در روزهای اخیر نامه‌ای از سوی وزارت کشور به شورای شهر ارسال شده بود که نه شهردار منتخب را تایید و نه وی را رد کرده بود. این نامه زمانی ارسال شد که مهلت ۱۰ روزه وزارت کشور برای بررسی صلاحیت گزینه منتخب شورا به اتمام رسیده بود و همین موضوع سبب شد گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ناگزیری شورای شهر به انتخاب شهردار جدید به جای حناچی مطرح شود. این رخداد نگرانی درباره آینده وضعیت مدیریت شهری را آن‌هم در شرایطی که روزهای چندان خوشایندی را در طول یک سال و نیم سپری شده از دوره جدید پشت سر نگذاشته است، دو چندان کرد. با خداحافظی اولین شهردار منتخب شورای پنجم با «بهشت» و به دنبال آن انتصاب یک سرپرست و انتخاب محمدعلی افشانی به‌عنوان شهردار جدید برای پایتخت، مدیریت شهری تهران تاکنون روی ثبات را ندیده است. افشانی هنوز فاز تغییر مدیریتی به سرانجام نرسیده بود و او تا آخرین روزهای مسوولیت خود مشغول عزل و نصب مدیران و تعیین ترکیب مطلوب خود برای ادامه کار بود که به دلیل تصویب قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان ناگزیر به خداحافظی با سمت شهرداری تهران شد. طی دو ماه از زمان تصویب این قانون نیز پایتخت در برزخ استثنا بودن یا نبودن شهردار تهران از مصوبه مذکور قرار داشت تا اینکه نظر صریح قانون‌گذار در این باره مشخص شد و فاز انتخاب شهردار جدید رسما کلید خورد.  با این همه صدور حکم حناچی نوید پایان کشمکش‌ها بر سر انتخاب و انتصاب سکاندار پایتخت را می‌دهد و اعضای شورای شهر هم امیدوارند شهردار جدید ماندگار باشد تا فرصت پیاده‌سازی برنامه‌ها و وعده‌های خود را پیدا کند. حجت نظری، عضو شورای شهر تهران روز گذشته با انتشار پیامی در صفحه مجازی خود ابراز امیدواری کرد تهران دیگر وارد چالش انتخاب شهردار نشود و مدیریت شهری با سرعت و ثبات بیشتری به انجام وظایفش بپردازد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیروز حناچی در زمان انتخاب به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصلی تصدی شهرداری، سیاست‌های کاری خود برای اداره شهر را تشریح کرد. یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وی پایان دادن به غلبه سواره بر پیاده در شهر است. باور او ضرورت محدود شدن ساخت بزرگراه‌های جدید و در عوض، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در کنار ایجاد فضاهای مناسب پیاده‌روی و دوچرخه سواری است. حناچی ذیل این برنامه تبدیل پهنه‌های اطراف روددره‌های تهران به فضای پیاده‌روی را در دستور کار قرار خواهد داد و البته در قلب پایتخت یعنی مناطق مرکزی همچون ۶، ۱۱ و ۱۲ نیز به دنبال ایجاد پهنه‌های مناسب پیمودن مسیر به شکل پیاده است. یکی از موضوعاتی که اقبال مردم به پیاده‌روی به جای خودروسواری را تضمین می‌کند، احیای حیات شبانه تهران است. شهر مناسب پیاده‌روی باید در ساعت شب نیز این ظرفیت را داشته باشد و به همین خاطر حناچی در فکر تدارک ساز و کاری برای احیای شب‌های تهران است.

شهردار جدید تهران نسبت به تبعیض میان شمال و جنوب شهر در حوزه خدمات و سرانه‌های شهری دغدغه جدی دارد. وی در برنامه خود برای شهرداری، اشاره کرده که میزان خدمات، زیرساخت‌ها و کاربری‌های شهری در مناطق شمالی پایتخت اکنون حدود ۶ برابر محدوده جنوبی پایتخت است و این در حالی است که به لحاظ تراکم مسکونی این مناطق اختلافی تا این حد ندارند از این‌رو این مساله نشان‌دهنده توزیع ناعادلانه خدمات شهری است. در همین راستا حناچی از «ایجاد تبعیض مثبت در شهر برای دسترسی به خدمات» به‌عنوان یکی از برنامه‌های خود سخن گفته و به دنبال رفع کمبودهای کلیدی مناطق غیربرخوردار شهر است. وی همچنین برای از میان برداشتن عرصه‌های ناکارآمد شهری، برنامه متفاوتی در مقایسه با ایده تخریب و نوسازی صرف دارد. حناچی معتقد است کالبد بخشی از بافت‌های فرسوده ظرفیت سکونت‌پذیری محدودی دارد و از این‌رو ساخت و ساز به نحوی که جمعیت‌پذیری این بافت‌ها را افزایش دهد، راه‌حل مناسبی برای احیای بافت‌های فرسوده نیست. برنامه کلان وی در این بخش توسعه خدمات و سرانه‌ها و بهبود دسترسی ساکنان بافت‌های فرسوده به این خدمات است تا کیفیت زندگی در این بافت‌ها را دگرگون کند؛ چیزی که به اعتقاد وی صرفا با تخریب و نوسازی حاصل نمی‌شود.

از دیگر سیاست‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه‌ شهردار جدید پایتخت، پرداخت بهای مناسب و واقعی خدمات از سوی بهره‌برداران از خدمات است. حناچی به واقعی کردن نرخ عوارض شهری، نوسازی و کسب و پیشه معتقد است. اصلی‌ترین چالش امروز شهر تهران پایین بودن سهم درآمدهای پایدار در بودجه است که از این طریق می‌خواهد بر چالش مذکور غلبه کند. در همین راستا وی وعده پیگیری برای به نتیجه رساندن لوایح دوقلو شامل لایحه درآمدهای پایدار شهری و نیز لایحه مدیریت یکپارچه شهری را نیز مطرح کرده است. ایجاد شفافیت اطلاعاتی نیز از جمله محورهای اصلی کاری شهردار جدید است. وی بنا دارد اتفاقاتی  را که در یک‌سال اخیر در برخی حوزه‌ها در انتشار شفاف اطلاعات رخ داده، تکمیل کند و بر این اساس تمام مطالعات شهرداری درباره پروژه‌ها و برنامه‌هایی که شهرداری قصد دارد اجرا کند در دسترس آزاد شهروندان قرار دهد. تبدیل فرآیند صدور پروانه به یک فرآیند کاملا الکترونیکی کامل نیز در راستای ارتقای شفافیت توسط حناچی دنبال خواهد شد.

به گفته وی، از این پس همه ملاحظات و آثار مثبت و منفی طرح‌های شهری در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در پیوست آینده برای مردم ترسیم می‌شود. وی در زمان رقابت انتخاباتی وعده همراه کردن شهروندان قبل از اجرای تصمیمات مهم شهری را مطرح کرد؛ موضوعی که سال‌هاست از سوی دولت‌های محلی دنبال می‌شود. در قالب این سیاست شهرداری با طراحی یک سامانه این امکان را برای شهروندان ایجاد کند که با ثبت کدملی خود نظرات و پیشنهادهای خود را در مورد طرح‌های شهری ارائه دهند. بازتعریف ایستگاه‌های محلی زباله نیز دیگر سیاست شهردار جدید پایتخت در حوزه پسماند است. بررسی‌ها نشان می‌دهد محل تخلیه زباله در محله‌ها هم‌اکنون چهار اشکال اصلی شامل ضدمشوق بودن برای مدیریت پسماند، مانع تفکیک زباله از مبدا، محروم کردن بودجه شهر از فرصت فروش پسماند و نامناسب بودن منظره محله‌ها به دلیل نوع تخلیه زباله‌ها است. وی برنامه‌های درون‌سازمانی را نیز به منظور اصلاح ساختار شهرداری تدارک دیده و در فکر سبک‌سازی این ساختار است. کارشناسان معتقدند بدنه فربه و حجیم شهرداری تهران از جمله عواملی است که منجر به ناکارآمدی و افزایش هزینه‌های جاری برای شهرداری شده است، از این‌رو شهردار جدید باید در مسیر اصلاح ساختار و چابک‌سازی بدنه شهرداری گام بردارد. در دوره‌های گذشته نیز ضرورت اصلاح ساختار شهرداری از سوی شهرداران منتخب مطرح شد، اما هیچ‌گاه به‌عنوان یک دغدغه جدی در سطح کلان دنبال نشده است.  با انتخاب حناچی و با توجه به دغدغه‌مندی او در این حوزه، امید به سبک‌سازی شهرداری تهران پررنگ‌تر شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، حناچی ساعتی پس از انتشار خبر صدور حکم در اولین توییت رسمی خود ضمن قدردانی از محبت‌های رهبری، رئیس‌جمهور و اعضای شورای شهر، این‌طور نوشت: «مطلع خدمت به شهروندان عزیز تهران را با سوره مردم (ناس) شروع می‌کنم که در آن کار کردن برای «خلق» و به خاطر «خدا» را متذکر می‌شود.»

 

07-01