به گزارش «ایسنا» محسن پورسیدآقایی در مورد جزئیات احتمال حذف طرح زوج و فرد در تهران از سال آینده گفت: براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار براین بود که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد. وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است طرح زوج و فرد، طرح اشتباهی بوده که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است، بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزان قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که برای کاهش آلودگی هوا لازم است طرح زوج و فرد ملغی شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه مطالعات لغو طرح زوج و فرد در حال انجام است و در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، احتمالا اجرای طرح زوج و فرد پس از سال‌ها ملغی می‌شود، در مورد جزئیات مطالعات آن گفت: در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شود. وی افزود: براین اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد یک‌سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای ساکنان این محدوده نیز تدابیر خاصی اندیشیده شده است، گفت: مانند طرح ترافیک، برای تردد ساکنان نیز تخفیفات خاصی در نظر گرفته می‌شود. وی افزود: مطالعات این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران، اجرای طرح زوج و فرد پس از بیش از یک دهه، لغو خواهد شد.

با وجود اینکه شهرداری تهران از سال گذشته با اجرای نسخه جدید طرح ترافیک به دنبال حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به حلقه دوم طرح ترافیک بود، اما به دلیل مخالفت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نتوانست مصوبه آن را از عالی‌ترین سطوح تصمیم‌سازی ترافیکی اخذ کند و به همین خاطر نسخه جدید طرح ترافیک به شکل ابتر و متفاوت با آنچه مدنظر شهرداری بود، اجرا شد. اما تازه‌ترین خبرها آن‌گونه که معاون شهردار تهران گفته حکایت از ارائه نتایج اجرای طرح جدید ترافیک به منظور اقناع دیگر تصمیم‌سازان ترافیکی برای حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به رینگ دوم محدوده طرح ترافیک دارد.

اما نگرانی پلیس همواره ازدحام خودروها در صورت لغو طرح زوج و فرد بوده و باید دید در این شرایط آیا شهرداری موفق به اصلاحات ترافیکی مدنظر خود خواهد شد یا خیر.