به گزارش «دنیای اقتصاد»، گزارش بانک مرکزی از وضعیت قیمت در بازار مسکن طی آبان‌ماه حاکی است، در حال حاضر قیمت آپارتمان‌های با سن بنای بیش از ۱۵ سال به‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر از بهای میانگین هر مترمربع آپارتمان مسکونی در هر منطقه است. این موضوع سبب شده سطح قیمتی آپارتمان‌های مذکور بیشترین تناسب را با قدرت خرید متقاضیان مسکن داشته باشد و به همین خاطر تقاضا برای خرید این آپارتمان‌ها در بازار مسکن به ویژه در چند ماه اخیر افزایشی بوده است.

البته به دو دلیل عمده، تقاضا برای آپارتمان‌های کهنه‌ساز آن‌قدر افزایش نیافته که موجب جهش قیمتی خارج از الگوی قیمت‌گذاری عمومی حال حاضر بازار مسکن در این گروه باشد. دلیل اول این است که به‌طور کلی عرضه آپارتمان‌های میانسال و کهنه‌ساز در بازار مسکن بیش از آپارتمان‌های نوساز و چندساله است. در نتیجه حتی با وجود افزایش تقاضای این املاک به دلیل جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و کاهش قدرت خرید متقاضیان خرید، سطح تقاضا از سطح عرضه فراتر نرفته و به این ترتیب افزایش تقاضا موجب شکل‌گیری حباب قیمتی در املاک قدیمی نشده است. دلیل دوم نیز عدم پرداخت تسهیلات خانه اولی‌ها به آپارتمان‌های بالای ۱۵ سال ساخت است که موجب شده یکی از گروه‌های اصلی متقاضی مسکن در حال حاضر، نتوانند سراغ خرید این واحدها بروند و از انفجار حجم تقاضا در یک گروه سنی ملکی به این ترتیب جلوگیری شده است.

بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن نیز حاکی است قیمت‌های فروش بالاتر از حد مورد انتظار هر منطقه در گروه سنی آپارتمان‌های بالای ۱۵ سال ساخت نادر است و اغلب فایل‌ها اصطلاحا «به قیمت رسیده» هستند.

 

07-03