پاسخ صفر شهرداری به مطالبات

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در نخستین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی به‌عنوان شهردار پایتخت گفت: با توجه به محدودیت شرایط، منابع و زمان در این دوره از مدیریت شهری ضرورت دارد شهردار پایتخت براساس اولویت‌ها عمل کند. وی سه اولویت نخست اداره شهر تهران را ایجاد تحول و اصلاح در سه حوزه «زیرساخت‌های شهری»، «اصلاحات حوزه ساختار شهرداری» و «اصلاحات فرآیندی» دانست و افزود: اگر مدیریت شهری نتواند به‌سرعت در این سه حوزه در کنار موضوعاتی همچون پسماند، درآمد پایدار و بافت فرسوده تحول ایجاد کند، بوروکراسی شکل گرفته مدیریت شهری را می‌بلعد و آن را درگیر روزمرگی و تلاش برای تامین هزینه‌های جاری می‌کند.

وی به اولین اولویت مدیریت شهری و دلایل ضرورت توجه به آن اشاره کرد و گفت: بدون تردید محور نخست در حوزه زیرساخت‌های شهری، تکمیل و توسعه شبکه حمل ونقل عمومی است و یکی از دلایل آن، وجود دو معضل اصلی شهر یعنی ترافیک و آلودگی هوا است که تنها راه مقابله جدی با آن توسعه حمل ونقل عمومی وایجاد مشوق برای استفاده بیشتر شهروندان از آن است. دلیل دوم، سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های سیستم حمل و نقل است که هم اکنون در خطوط ۶ و ۷، عملیات سازه مترو تا حد ۹۰درصد پیشرفت داشته و با تامین تجهیزات ثابت و متحرک در این خطوط و افزایش ناوگان سایر خطوط می‌توان ظرفیت حمل مسافر در شبکه متروی تهران را طی دو سال‌ونیم آینده دوبرابر کرد و به ۵ میلیون سفر در روز رساند که عملا تاثیر مشهودی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت؛ البته این هدف با اراده، پیگیری و اختصاص منابع به پروژه مترو ممکن است و معنای اولویت هم جز این نیست که مدیران شهرداری هر روز دغدغه پیشرفت پروژه مترو را داشته باشند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۹۳ درصد مردم تهران اولویت‌شان حل آلودگی هوا و ترافیک است، اظهار کرد: ما باید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به خصوص حمل‌ونقل انبوه‌بر ریلی کاری کنیم و با اینکه زیرساخت‌های هفت خط مترو فراهم است، اما به جای آنکه هفت میلیون مسافر جابه‌جا شود تنها ۵/ ۲ میلیون نفر مسافر از این خطوط استفاده می‌کنند. این در حالی است که شرکت نفت و دولت در زمینه‌ پرداخت سهم شهرداری‌ها از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت و فاینانس‌ها کاری‌های مهمی انجام داده‌اند؛ اما متاسفانه در شهرداری کند هستیم و روز به روز نیز توانمان کاهش می‌یابد؛ به‌گونه‌ای‌که نه تنها تجهیزات و قطعات نو نمی‌شود، بلکه این وسایل فرسوده‌تر می‌شوند و امیدواریم حل این مشکل در اولویت کاری آقای حناچی قرار گیرد. هاشمی دومین اولویت کاری این دوره از مدیریت شهری را انجام اصلاحات حوزه ساختاری شهرداری تهران عنوان کرد. وی در این باره این‌گونه توضیح داد: در حال حاضر هزینه جاری اداره شهر تهران ماهانه حدود هزار میلیارد تومان است که با توجه به کسری بودجه وکمبود نقدینگی شهرداری، عملا عمده منابع شهری صرف هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر می‌شود که دو سوم این هزینه حقوق و دستمزد است. اگر چابک‌سازی در پیکره شهرداری صورت نگیرد عملا این بدنه فربه، آن‌قدر سنگین است که امکان تحرک و فعالیت را برای مدیریت شهری غیرممکن می‌کند؛ پس نیاز به چابک‌سازی، اولویت درونی شهرداری است.

رئیس پارلمان محلی پایتخت به مطالعات انجام‌شده از سوی شورای شهر به‌عنوان مسیر پیشنهادی برای اعمال اصلاحات ساختاری در شهرداری اشاره کرد و افزود: براساس مطالعات به‌عمل آمده تعداد معاونان از ۹ معاون به ۵ معاون، تعداد مناطق از ۲۲ منطقه به ۱۲ منطقه و تعداد سازمان و شرکت‌های وابسته به شهرداری از ۴۰ سازمان وشرکت به ۲۰ سازمان و شرکت کاهش یابد.هاشمی معتقد است: این شیوه اصلاح ساختاری که اصطلاحا تعدیل از بالا گفته می‌شود هم به‌صورت بنیادین موجب چابکی ساختار می‌شود و هم مقاومت کمتری را در بین کارکنان ایجاد می‌کند؛ چرا که بیشترین کاهش در حوزه مدیران ایجاد می‌شود؛ به‌عنوان مثال هم اکنون بیش از یکصد پست مشاور در شهرداری وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنان قابل کاهش است.وی تاکید کرد: اگر مدیریت شهری نتواند به‌سرعت وارد اصلاحات ساختاری شود این بوروکراسی، مدیریت را می‌بلعد و او را درگیر روزمرگی و تلاش برای تامین هزینه‌های جاری می‌کند. از دیدگاه هاشمی، سومین اولویت مدیریت شهری اقدام برای «اصلاحات فرآیندی» در حوزه شهرسازی، صدور مجوز و معاملات شهرداری است؛ چراکه از طریق اصلاحات در این حوزه «شفافیت» و «یکسان‌سازی» و «سرعت» در ارائه خدمات به شهروندان ایجاد کرد که در نهایت ابهامات ساختار کنونی و نارضایتی شهروندان از چگونگی خدمات‌دهی در این حوزه‌ها را از بین خواهد برد و میزان تخلفات را کاهش خواهد داد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار جدی شهروندان ایجاد تحول در عملکرد شهرداری در این حوزه است، تصریح کرد: سومین اولویت مدیریت شهری باید اصلاحات فرآیندی قرار گیرد؛ چراکه هم اکنون نارضایتی، ابهامات و تخلفات زیادی در ارائه خدمت به شهروندان و انجام فعالیت‌ها در شهرداری وجود دارد که با سه اصل، شفاف‌سازی، تسریع و یکسان‌سازی می‌توان این نارضایتی‌ها و ابهامات را کاهش داد. این موضوع به‌خصوص در حوزه شهرسازی و صدور مجوز و هم چنین معاملات شهرداری وجود دارد.  هاشمی با تاکید بر آنکه کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقی‌مانده و برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود، تحقق نیافته است، گفت: زمانی که ما از محدودیت شرایط، منابع و زمان صحبت می‌کنیم، طبیعتا باید براساس اولویت‌ها عمل کنیم، اولویت‌هایی که هر اندازه کمتر و دقیق‌تر تعیین شوند، بهتر به نتیجه می‌رسند، سوال اینجاست اولویت‌های مدیریت شهری در حال حاضر چه موضوعاتی هستند. باید به این موضوع توجه کنیم که بیش از یک‌سوم دوران مسوولیت شورای پنجم سپری شده است و کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقی‌مانده و برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود، تحقق نیافته است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه گرچه ما می‌توانیم دلایل مختلفی از جمله تغییرات ناخواسته در شهردار، بدهی‌های گذشته، رکود و مشکلات را عنوان کنیم، افزود: اما شهروندان از ما خروجی می‌خواهند. برآیند کلی عملکرد شهرداری در این مدت ادامه راه دوره قبل بوده و تحول چشمگیری مشاهده نشده است.وی در پایان با اشاره به هزینه‌های اداره شهر از مدیریت شهری خواستار برگزاری شش ماه یکبار همایش مدیران شهری شد و گفت: بهتر است که اول کار کنیم و بعد در همایش فصلی نتایج کارهایی را که انجام داده ارائه بدهیم و نباید این‌گونه باشد که کاری برای ارائه دادن نداشته باشیم؛ اما در همایش‌های فصلی حرف بزنیم. البته این تودیع و معارفه‌های شهرداران کار ما را عقب انداخت و امیدوارم آقای حناچی تا آخر دوره پنجم مدیریت شهری با ما باشد و همایش‌های فصلی را هم هر شش ماه یکبار برگزار کنیم تا هزینه کمتری به شهرداری تحمیل شود.