محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایجاد تعادل در جریان عرضه و تقاضای مسکن را جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی برشمرد و افزود: این تعادل بخشی تنها در شرایطی می‌تواند رخ دهد که جریان تولید مسکن برای جامعه هدف رونق بگیرد. وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد زمینه خانه‌دار شدن مردم را فراهم کند، اظهار کرد: به‌طور طبیعی حداقل باید سالانه شرایط عرضه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را فراهم کنیم تا تعادل برقرار شود. این بسیار مهم و کلیدی است که جریان تولید و عرضه مسکن به یک جریان پایدار تبدیل شود و از شرایط نوسانی متنوع و گوناگونی که وجود دارد آسیب نبیند.

وی ادامه داد: اکنون متاثر از شرایط و مداخله‌هایی که صورت گرفته و منابعی که از سوی افراد گوناگون وارد حوزه مسکن شده، واحدهایی تولید شده که برای این جامعه هدف و به‌ویژه مسکن اولی‌ها قابل ابتیاع نیست و در واقع مسکن‌های گران‌قیمتی تولید شده است.  وزیر راه و شهرسازی از برنامه این وزارتخانه برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: یکی از این برنامه‌ها احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری است که باید از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همان تدابیری که در قانون پیش ‌بینی شده در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر احداث شود. یعنی ما تسهیل‌گری کنیم که انبوه‌سازان و سازندگان و خود مردم بتوانند این واحدها را احداث کنند. اسلامی به توجه وزارتخانه به بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: همچنین احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است که به این منظور ۲۷۰۰ محله در ۳۱ استان کشور هدف‌گیری شده‌اند. به گفته وی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در یک دوره زمانی دو ساله، نقطه آغاز حرکت است که بتوانیم به جریان‌سازی تولید مسکن شکل دهیم. این واحدها تا پایان سال ۹۸ و ۹۹ ساخته و تحویل خواهد شد. عضو کابینه دولت دوازدهم به اجرای یک مکمل برای ساخت ۴۰۰ هزار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: یک طرح مکمل به نام کارت اعتباری مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی تهیه شده است. یعنی ایجاد یک بازار تعهدی و نقدی که ما بتوانیم پول را به تولید‌کننده مصالح ساختمانی و عرضه‌کننده خدمات فنی مهندسی پرداخت کنیم. وی افزود: مذاکرات این اقدام صورت گرفته و تفاهم‌نامه آن تا دو هفته آینده با بانک عامل مبادله خواهد شد و این کمک می‌کند تا ما بتوانیم قدرت خرید را افزایش و قیمت تمام شده مسکن را تا حدودی مهار کنیم. وی در مورد افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: بحث ضرورت افزایش وام مسکن این روزها مطرح است، اما ما به این جمع‌بندی نرسیدیم که باید این کار صورت گیرد، چون مطمئن هستیم، تاثیرات منفی برای متقاضیان و جامعه هدف خواهد داشت. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع اجاره مسکن گفت: این موضوع واقعا موضوعی است که حساسیت دارد و نمی‌توان در مورد آن توقع داشت که با مداخله دولت روند متفاوتی پیش‌ آید.

وی در یک برنامه تلویزیونی به وجود سوداگری در بازار اجاره مسکن اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم اتحادیه آژانس‌های املاک را به رویه‌ای برای تنظیم بازار اجاره مسکن هدایت کنیم، به نحوی که بتوانیم محل مراقبتی از حقوق طرفین ایجاد کنیم.  اسلامی جایگزینی تقاضای اجاره مسکن با تقاضای خرید مسکن ارزان را هدف دولت دانست و گفت: تجربه مهمی که اکنون باید در پیش بگیریم و به یک رویه تبدیل کنیم، این است که بتوانیم قشری را که به طریق اولی ظرفیت ابتیاع مسکن را ندارند، به ابتیاع مسکن امیدوار کنیم و بتوانیم تقاضای اجاره‌نشینی را با تقاضای خرید مسکن با قیمت مناسب جایگزین کنیم. وی ادامه داد: یکی از راه‌ها عرضه واحدهای مسکونی با قیمت مناسب است، همچنین تعیین تکلیف ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهری که نیمه تمام مانده یا تحویل نشده، نیز به این موضوع کمک می‌کند. وزیر راه و شهرسازی به برشمردن اقداماتی که برای سهولت خانه‌دار شدن در دستور کار قرار دارد، پرداخت و گفت: یک اقدام این است که در بحث بافت‌های فرسوده، زمین‌های دولتی که وجود دارد را با شتاب شناسایی کرده و در اختیار سازندگان قرار دهیم تا ساخت و ساز در این بافت‌ها که تاسیسات زیربنایی دارد و در محیط شهری است، اما بافت پوسیده‌را به وجود آورده و وضعیت اجتماعی و سکونتگاه‌ها را به مخاطره انداخته، رونق دهیم. وی ادامه داد: امسال ۲۰۰ هکتار از زمین‌های دولتی واقع در این بافت‌ها در اختیار این کار قرار داده شد. همچنین استانداران را در ستاد بازارهای مصرف محور قرار دادیم، تا این حرکت آغاز شود.  اسلامی اقدام دوم را تسهیل‌گری برای انبوه‌سازان و سازندگان مسکن دانست و گفت: سازندگان باید بتوانند با توجه به مجوز رایگان و تسهیلاتی که از محل منابع صندوق توسعه ملی در اختیارشان خواهیم گذاشت، به ساخت مسکن اقدام کنند. تخصیص این منابع تصویب شده که از طریق بانک عامل، در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد.  وزیر راه و شهرسازی به برنامه‌هایی برای ایجاد واحدهای بیشتر در هر ساختمان اشاره کرد و گفت: بحث بسیار حائز اهمیت این است که در شهرهایی که دارای معابر مناسب برای حرکت هستند، تراکم‌های ساختمانی را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: در شورای عالی شهرسازی نیز مطرح کردیم که بتوانیم گشایشی برای مردم ایجاد کنیم؛ یعنی اگر پیش از این می‌توانستند روی همکف ۲ طبقه بسازند، اگر گذرگاه و محیط شهری اجازه می‌دهد و ظرفیت پذیرش بارگذاری بیشتر دارد، بتوانیم یک طبقه اضافه کنیم. البته این موضوع شامل تهران و کلان‌شهرها نمی‌شود. باید بتوانیم برای مردم بستری مهیا کنیم که بتوانند با توجه به نوسازی یا زمینی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، بنای بیشتری ایجاد کنند.  اسلامی به ضرورت تجمیع پلاک نیز اشاره کرد و گفت: نکته مهم دیگری که در بافت فرسوده است این است که در بافت‌های فرسوده پلاک‌ها ریز و کوچک هستند. با تجمیع پلاک می‌توان نوسازی را در محل انجام داد.