به گزارش خبرگزاری «ایسنا» مجید فراهانی در مورد آخرین وضعیت پرداخت بدهی و دیون شهرداری به پیمانکاران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر اعم از پیمانکاران، افراد حقیقی و حقوقی و... از شهرداری تهران طلب دارند که مجموع رقم کل بدهی شهرداری تهران ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. البته این میزان مجموع دیون شهرداری به پیمانکاران، اشخاص حقیقی و حقوقی‌ و بانک‌هاست.

وی با یادآوری اینکه با احتساب بازپرداخت وام‌های بانکی و سود، مالیات و بودجه مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره، میزان تعهد شهرداری به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: بیش از ۸۰ درصد طلبکاران شهرداری، طلبکاران «خرد» هستند و عدد بدهی آنها کمتر از یک میلیارد تومان است به همین دلیل پرداخت به این پیمانکاران در اولویت قرار دارد.

فراهانی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری، تمام بدهی پیمانکاران سال‌های ۱۳۹۴ و قبل و کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، پرداخت شده است که بیش از ۳ هزار فقره در این حوزه بودند، گفت: با این حال برخی از طلب‌ها شفاف نیست و هنوز در گیر و دار تایید است.رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به حجم بدهی شهرداری به نظام بانکی، مجوز اخذ وام هزار میلیارد تومانی در سال ۹۷ را در بودجه پیش‌بینی کردیم؛ البته این اتفاق در حالی رخ داد که در سال ۹۵، شهرداری تهران بیش از پنج هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض کرده بود.وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷، سه هزار میلیارد تومان ردیف بودجه برای پرداخت بدهی، بیمه، مالیات و... در نظر گرفتیم، افزود: البته یکی از اقدامات مناسب برای حل مشکل نقدینگی شهرداری، شناسایی و شفاف‌سازی طلب شهرداری از دولت است که در حال حاضر معاونت مالی اقتصادی شهرداری روی طلب شهرداری از دولت تمرکز کرده است.

فراهانی با بیان اینکه چندی پیش خبر خوبی رسید و اینکه طلب شهرداری از دولت بابت جرایم راهور، به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان تا انتهای سال ۹۶ بررسی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده و همچنین طلب شهرداری از دولت بابت بلیت مترو و اتوبوس حدود مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۶ نیز شناسایی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده است، گفت: مجموعا ۲۸۰۰ میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت شناسایی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده که اگر دولت این طلب را به بدهی شهرداری به بانک‌ها منتقل کند، بسیار اتفاق خوبی رخ می‌دهد یعنی اینکه طرف حساب بانک‌های طلبکار از شهرداری، دولت باشد نه شهرداری که اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.وی افزود: همچنین دولت بابت بدهی و عدم‌پرداخت عوارض پسماند و نوسازی ساختمان‌هایش و نیز بدهی شرکت‌های دولتی ۱۲۰میلیارد تومان بدهکار است که این رقم نیز تایید و به اسناد خزانه تبدیل شده است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فکری به حال پرداخت بدهی بانک‌ها کنیم، ادامه داد: به دلیل بدحسابی شهرداری تهران، بانک‌ها حاضر به کار کردن با شهرداری نیستند و بر همین اساس می‌بینیم که توسعه پروژه‌های زیربنایی مثل مترو، بر زمین مانده است؛ چراکه بانک‌ها حاضر به تضمین نیستند! و به نظر می‌‌رسد یکی از کارهای مهمی که باید در دستور کار قرار دهیم، واگذاری برخی از دارایی‌های شهرداری برای تسویه حساب با بانک‌ها است.فراهانی خاطرنشان کرد: این موضوع در شورای قبل نیز به تصویب رسیده است. مثلا شهر آفتاب تبدیل به چاهی شده که هرچه درون آن پول می‌ریزیم، تمامی ندارد و حتی اخیرا ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای ساخت سوله درخواست داده‌اند. این در حالی است که نمایشگاه‌داری جزو وظایف شهرداری نیست.وی افزود: واگذاری املاکی که جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست باید در راستای کوچک‌سازی و پرداخت بدهی در دستور کار قرار گیرد که هزینه‌های جاری شهرداری را کم می‌کند و بدهی‌ها را می‌توان با آن پرداخت کرد.