به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران روز گذشته، در کارگاه بازآفرینی شهری گفت: نگاه رویکردی، سیاستی و برنامه محوری سه جایگاه متفاوتی است که می‌توان به بازآفرینی شهری داشت و از این منظر بسیار مهم است که با چه نگاهی به بازآفرینی شهری توجه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه شهرهای کنونی کشور مسائل و مشکلاتی دارند که آن مشکلات، ابعاد مختلفی از جمله کیفیت، زیست پذیری و قابلیت زندگی در شهرها را با مخاطره مواجه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: وضعیت شهرهای کنونی مناسب نیست و بر اساس آخرین آمار در حدود ۳۰ درصد از شهرهای ما دچار انباشتی از مشکلات عدیده در حوزه شهری از جمله بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند. به همین دلیل نیازمند آن هستیم تا نگاهمان را نسبت به برنامه‌ریزی‌های شهری و کمی تغییر دهیم و به کیفیت زندگی در شهرها بیشتر توجه کنیم.

ایزدی با انتقاد از تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری در سه دهه گذشته با نگاه بالا به پایین و عدم توجه به واقعیت‌های موجود یادآور شد: تا مدت‌ها تهیه طرح‌های توسعه شهری بر اساس تعیین افق جمعیتی بود و عموما از طریق طرح‌های نوسازی زمین، مکانی برای رشد به توسعه شهرها تعلق می‌گرفت؛ اما با این رویکرد همگان بر این واقعیت صحه می‌گذاریم که طرح‌های توسعه شهری با موفقیت روبه‌رو نبودند و با مفهوم کیفی شهرها توسعه نیافتند. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در تدوین طرح‌های شهری نگاهمان با تمرکز و تاکید بر مفهوم بازآفرینی شهری مطابقت داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بر روی گسل‌های فعال کلان‌شهرها کاربری‌های پرمخاطره‌ای همچون پمپ بنزین و منابع ذخیره نفت و گاز شناسایی شده‌اند و به همین دلیل طی نامه‌ای به شهرداری تهران این مورد را تذکر داده‌ایم و انتظار داریم که از ادامه ساخت‌و‌ساز روی حریم گسل‌های پرخطر پرهیز شود. وی فرونشست زمین را از دیگر مشکلات شهرها به دلیل برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی عنوان کرد و افزود: در طرح ساماندهی تهران، فرونشست‌ها بررسی شده است و در حال یافتن راهکارهایی برای حل این بحران شهری هستیم. ایزدی جنوب شهر تهران را نسبت به این مخاطره بسیار آسیب‌پذیر خواند و خواستار فهم درست از مفهوم بازآفرینی شهری شد. وی تصریح کرد: بخشی از توجه ما در بازآفرینی شهری باید معطوف به پیشگیری و پیش‌نگری باشد و بخش دیگر به درمان اختصاص یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه از کارشناسان و دیدگاه‌های کارشناسی که درصدد یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات شهرهای خود هستند، حمایت می‌کنیم.