به گزارش «ایسنا» فرنوش نوبخت با اشاره به اینکه خط سه متروی تهران در شمال و جنوب فاقد پارکینگ است و احداث این پارکینگ نیز در برنامه قرار دارد، یادآور شد: اگر بتوانیم تعدادی از واگن‌های مورد نیاز را تامین کنیم و در کنار آن کمبود امکانات نیز برطرف شود، می‌توانیم به کاهش سرفاصله قطارها امیدوار باشیم. نوبخت با بیان اینکه برای راه‌اندازی فاز نخست خط شش مترو نیز به چهار رام قطار نیاز داریم، گفت: اولویت شرکت بهره‌برداری مترو برای به‌کارگیری قطار جدید، خط هفت است چراکه در حال حاضر این خط با فاصله حرکت ۱۵ دقیقه سرویس ارائه می‌کند و برای کاهش آن به ۳ رام قطار نیاز داریم. به گفته وی، از ۷۰ واگن مترو که شامل ۱۰ رام قطار است، خرداد یا تیر سال آینده یک رام آن وارد چرخه بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: در صورت تامین قطار و افزایش تعداد قطارهای خط فرودگاه تعداد سرویس‌های این مسیر نیز افزایش پیدا خواهد کرد، البته کاهش یک دقیقه‌ای سرفاصله در خطوط شش‌گانه مستلزم تامین ۱۰ رام در خط یک، هشت رام در خط ۲ و شش رام در خط چهار است. وی با اشاره به اینکه پس از کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط ۳ و ۴ متروی تهران، این زمان در خط ۲ هم کاهش یافت، افزود: فاصله حرکت قطارها در خط ۳ تا دی ماه سال ۹۶ هر ۱۸ دقیقه یک قطار در نیمه شمالی و هر ۱۰ دقیقه یک قطار در نیمه جنوبی بود. نوبخت گفت: از دی ۹۶ این فاصله را به ۹دقیقه رساندیم و از روز شنبه هشتم دی ماه ۹۷ نیز با استفاده از حداکثر توان تا جایی که محدودیت‌ها و شرایط عمرانی و فنی امکان اجازه می‌داد این زمان را به ۵/۷ قیقه کاهش دادیم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» کمبود ۲ هزار واگن در متروی تهران موضوعی است که طی سال‌های اخیر بارها مورد تاکید مدیریت شهری قرار گرفته و نتیجه پیگیری‌های متعدد در این زمینه، ورود وزارت کشور به موضوع تامین واگن برای کلان‌شهرهای دارای مترو از جمله تهران بود. سهم تهران از مجموع ۲۰۰۰ واگنی که دولت قرار است در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، ۱۰۰۰ واگن است که مناقصه ۶۳۰ واگن از این تعداد برگزار و قرارداد ساخت آن با برنده مناقصه منعقد شده است. با این وجود آماده‌سازی این واگن‌ها برای بهره‌برداری حداقل دو سال به طول می‌انجامد و در کوتاه‌مدت نمی‌توان روی این ظرفیت حساب کرد. ۷۰ واگن مورد اشاره مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز که تجهیزات آن اخیرا از گمرک ترخیص شده، مربوط به قراردادهای قبلی مدیریت شهری برای واردات تجهیزات واگن به منظور مونتاژ در واگن‌سازی تهران بوده است که امید می‌رود به تدریج در طول سال آینده به خطوط تزریق شود. اما با توجه به طولانی شدن زمان انعقاد قرارداد ساخت واگن‌هایی که دولت برای کمک به تهران در نظر گرفته، برخی از کارشناسان بر این باورند که این واگن‌ها به دوره کنونی مدیریت شهری نخواهد رسید.