بهاره آروین با بیان اینکه مشکلات در حوزه ثبت املاک شهرداری تهران زیاد است، عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات عدم‌انتقال رسمی اسناد به‌خصوص در مورد تملک ساختمان‌هایی است که در طرح‌های توسعه شهری قرار می‌گیرند. این معضل آن است که انتقال اسناد زمانبر بوده و ممکن است به دلیل انبوه کارهایی که وجود دارد، انتقال رسمی سند املاک تملک شده با تعویق، تاخیر و فراموشی مواجه شود. وی افزود: به همین دلیل بعضا مشاهده شده که برای یک پارک و معبر عمومی، چندین‌بار از حساب شهرداری تهران برداشت شده است. به دلیل آنکه دادگاه داده مالکیت املاک را از سازمان ثبت می‌گیرد، درحالی‌که به دلیل حجم بالای املاک تملک شده در طرح‌های توسعه شهری و زمانبر بودن فرآیند انتقال و ثبت، هنوز انتقال مالکیت بسیاری از املاک تملک‌شده به شهرداری تهران در سازمان ثبت‌اسناد به‌صورت رسمی ثبت نشده و بعضا ضرر و زیان‌های زیادی از این طریق به شهرداری تهران وارد شده است.

به گفته آروین مسوولان سازمان املاک قبول داشتند که کامل کردن سامانه جامع املاک اهمیت بسیاری دارد و باید مواردی که ممکن است ثبت محضری هم انجام نشده باشد ولی نقل و انتقال مالی انجام شده، یعنی شهرداری تهران برای تملک آن پول پرداخت کرده است، در اولویت رسیدگی قرار گیرد چراکه متاسفانه فرآیند انتقال سند زمانبر است و با تعویق مواجه شده و ضرر و زیان‌هایی به شهرداری تهران وارد می‌شود. از این جهت مقرر شد کمیته‌ای که برای ساماندهی املاک شهرداری تهران در سازمان املاک تشکیل شده است، با حمایت شورا و قوت بیشتر با رفع هرگونه مانعی که بر سر کار آنها وجود دارد، هرچه سریع‌تر به ساماندهی و ثبت انواع املاک تملک شده و تحت اختیار شهرداری تهران اقدام کرده و ارتقای سامانه جامع املاک در دستور کار قرار گیرد و انواع املاک تملک شده و در اختیار شهرداری در آن تعریف و ثبت شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه گفته شده چون سامانه جامع املاک اعلام کرده برای هر ملکی، باید کد اموال گرفته شود و چون ثبت رسمی نقل و انتقال مالکیت برای بسیاری از املاک انجام نشده، بنابراین نمی‌توانند کد بگیرند، و آن املاک ثبت هم نشده‌اند، به خبرگزاری مهر گفت: در جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند درباره این مساله بحث شد که عدم ثبت اطلاعات املاکی که در مراحل مختلف نقل و انتقال به شهرداری هستند، ضرر و زیان بیشتری وارد می‌کند. از این جهت قرار شد در سامانه جامع املاک، تنوع بیشتری برای امکان ثبت اطلاعات انواع املاکی که شهرداری تهران در اختیار دارد و در مراحل مختلف نقل و انتقال مالکیت هستند، ایجاد شود و سپس در مورد انتشار عمومی هرکدام از املاکی که به مراحل پایانی و فروش می‌رسند و معامله‌ای روی آنها انجام می‌شود، تصمیم‌گیری شود. وی در پاسخ به این پرسش که املاک بدون سند چگونه ثبت می‌شوند، توضیح داد: واقعیت آن است که مشکلات در سند املاک، یکی از عوامل اصلی عدم ثبت آنها در سامانه‌های مرتبط است. متاسفانه تهاتر همین املاک بدون سند از مواردی است که بعضا، باعث ضرر و زیان شهرداری شده، چون پس از چند روز، آن فرد یا نهاد طرف تهاتر مدعی می‌شود که سندی وجود ندارد یا مشکل‌دار است و ملک قابلیت نقل و انتقال ندارد، بنابراین خواستار برگرداندن ملک شده  و همین باعث ورود شهرداری به یک فرآیند حقوقی پیچیده‌ شده است. براین اساس اگر هر کاری دارای قانون و ضابطه‌ باشد، می‌تواند به صورت شفاف بیان‌شود، در غیر این صورت باید اساسا از انجام آن احتراز شود چون باعث مشکلات بعدی می‌شود و از این جهت باید تصمیم‌گیری مشخصی صورت گیرد.

وی ادامه داد: از آنجا که تعداد املاک ثبت شده در سامانه جامع املاک نسبت به تعداد کل املاک در اختیار شهرداری ناچیز بود، از سازمان املاک پیگیری شد که «مگر می‌شود تنها همین تعداد کم املاک بدون مشکل وجود داشته باشد، ولی عملکرد بودجه سازمان املاک در سال ۹۶ به میزان ۶ ‌هزار میلیارد تومان معادل یک‌سوم بودجه شهرداری  باشد؟»