به گزارش «دنیای اقتصاد»، بیشترین تقاضای خرید مسکن در میان گروه‌های متراژی مختلف، به آپارتمان‌های کوچک و میان‌متراژ پایتخت تعلق دارد و در این بین آپارتمان‌های تا ۶۰مترمربع همواره در مقایسه با سایر گروه‌های متراژی پیشتاز بوده‌اند. بررسی فایل‌های عرضه شده در بازار آپارتمان‌های نقلی نشان دهنده کمبود شدید فایل نوساز در این گروه متراژی است و همین موضوع سبب شده انتخاب از میان سایر فایل‌ها برای متقاضیان مسکن با سن بنای پایین قدری دشوار باشد.

در عین حال نقطه قوت بازار مسکن نقلی در تهران در حال حاضر، قیمت‌گذاری مناسب است. بهای فروش آپارتمان‌های این گروه متراژی به دلیل سن بنای بالا و البته با توجه به شرایط بازار مسکن که کم‌تعداد بودن متقاضیان خرید در وضعیت رکودی رقم زده است، با سطح قیمت آخرین معاملات انجام شده در هر منطقه اختلاف محسوسی ندارد و می‌توان آنها را در گروه فایل‌های قیمت‌مناسب دسته‌بندی کرد.

واسطه‌های ملکی معتقدند علت کمبود واحد نوساز نقلی در بازار مسکن از یکسو به متراژ ساخت‌وسازها باز می‌گردد، اما از سوی دیگر هنوز تعدادی از سازنده‌ها میلی به عرضه این آپارتمان‌ها نشان نمی‌دهند و تصور می‌کنند سال آینده ممکن است بتوانند واحدهای مذکور را با توجه به مساحت کوچک آنها و در نتیجه تقاضای بالا برای خرید آنها در همه فصول، با قیمت بیشتری بفروشند؛ این در حالی است که سطح قدرت خرید متقاضیان آپارتمان‌های نقلی در حدی که پاسخگوی افزایش قابل توجه قیمت مسکن پس از جهش سال جاری باشد، نیست و این تصور به صحت نزدیک به نظر نمی‌رسد.

07