هدف از تصویب این مصوبه هدایت نیاز به اماکن تفریحی و اقامتی در مناطق توریستی و گردشگری کشور با اولویت سه استان شمالی و مقابله با جنگل‌خواری و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی سبز اعلام شد. براساس این مصوبه، همچنین اتخاذ سیاست افزایش تراکم ساختمانی به جای افزایش محدوده شهرها در استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) با لحاظ همه جوانب تخصصی مربوطه، مورد تاکید قرار گرفته است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، در راستای اجرای مصوبه احداث شهرک‌ها و دهکده‌های گردشگری، در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور ماموریت داد تا با در نظر گرفتن ۸ ضرورت مهم، بستر لازم برای اجرای این مصوبه در ارتباط با شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری را فراهم کنند. در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استانداران آمده است: در شناسایی اراضی مستعد احداث شهرک‌های گردشگری رعایت ۸ ملاحظه ضروری است؛ در وهله اول، لازم است نسبت به عدم قرار‌گیری اراضی شناسایی شده در مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست، عرصه‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مراتعی که واگذاری آنها قانونا ممنوع است، اطمینان حاصل شود؛ عدم قرارگیری در عرصه‌های زراعی و باغی، خصوصا در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های روستایی دومین ملاحظه مورد تاکید در این نامه است؛ همچنین لازم است نسبت به امکان تامین آب در این اراضی برای احداث شهرک‌های توریستی و اقامتی براساس اعلام نظر وزارت نیرو اطمینان حاصل شود.

عدم قرارگیری در حوضه آبریز سدهای تامین‌کننده آب شرب کلانشهرها و شهرهای کشور و عدم تعارض با کارکردهای طبیعی حوضه بر اساس تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست، امکان تامین زیرساخت‌های موردنیاز بر اساس اعلام دستگاه‌های بخشی مرتبط و عدم قرارگیری در عرصه و حرائم آثار تاریخی و باستانی کشور از دیگر ملاحظات مورد تاکید در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استانداران در ارتباط با اجرای مصوبه سال گذشته هیات دولت برای احداث شهرک‌های گردشگری است.

در این نامه همچنین تاکید شده است: لازم است در زمان شناسایی زمین‌های مستعد ایجاد و احداث شهرک‌ها و دهکده‌های گردشگری نسبت به عدم قرارگیری روی آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و عرصه‌های تغذیه‌کننده آنها و همچنین انطباق موضوع این مصوبه با کلیات احکام طرح‌های فرادست ملاک‌عمل منطقه اطمینان حاصل شود. در ادامه این مصوبه آمده است: همچنین لازم است تهدید ایجاد راه‌های دسترسی به شهرک برای جنگل‌ها و اراضی بکر منابع‌طبیعی موجود و چگونگی موضوع دفع فاضلاب شهرک موردتوجه جدی قرار گیرد. در بند دوم این مصوبه توضیح داده شده است: بررسی و تایید اولیه اراضی مذکور پس از دریافت پیشنهاد از سوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، در ستاد شهرک‌سازی (موضوع مصوبه مورخ ۲۷/ ۱۲/ ۸۶) و در چارچوب سیاست‌های فوق‌الذکر انجام شده و نتیجه برای تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود. در همین راستا، نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به اعضای ستاد شهرک‌سازی افزوده می‌شوند. در بند سوم مصوبه هم آمده است: در فرآیند بازنگری دستورالعمل شهرک‌سازی، تفاوت‌های بین گردشگری مبدا شهری با مبدا فراشهری، ساز و کار حقوقی لازم و نظام مالکیت عرصه و اعیان، بررسی اهلیت سرمایه‌گذار، میزان و نوع بارگذاری، نحوه مدیریت شهرک و چگونگی امکان استفاده عمومی از ظرفیت‌های شهرک برای شهرک‌های موضوع این مصوبه موردتوجه قرار گیرد. همچنین در بند چهارم این مصوبه تصریح شده است: تدابیر لازم به منظور بالابردن توان گردشگری منطقه از راه ساماندهی شهرک‌های غیررسمی در بستر قانونی موجود توسط دبیرخانه به شورایعالی ارائه شود. براساس گزارشی که مهرماه امسال در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شد از زمان تصویب این مصوبه در هیات دولت در شهریور ماه ۹۶ تا اواخر شهریور ماه امسال- بازه زمانی یکساله - فرآیند شناسایی نقاط مستعد در ۸ استان برای احداث «دهکده‌های تفریحی، گردشگری و مسکونی» کلید خورد؛ براساس اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی به «دنیای اقتصاد»، به‌دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اجرای این مصوبه بناست ویلاهای تفریحی و گردشگری که در این دهکده‌ها احداث خواهند شد در چهار شکل «مالکیت زمانی»(time sharing)، «مالکیت شخصی»، «اجاره ویلاها» و «احداث کمپ‌های ارزان‌قیمت برای سکونت موقت گردشگران»، در اختیار متقاضیان و گردشگران قرار بگیرد. همچنین برنامه‌ریزی‌های اولیه حاکی است این ویلاها متناسب با ظرفیت‌ها و جانمایی مکانی و همچنین نقش و کارکرد و ابعاد دهکده‌ها، به مکان‌هایی برای سکونت موقت یا دائم اقشار و گروه‌های مختلف با تاکید بر گروه‌های متوسط، تبدیل خواهد شد.