به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: مسیر دره لواسان واقع در شمال‌شرق تهران و شمال دریاچه سد لتیان که مسیر عبوری گسل شمال تهران است با ساخت و سازهای فراوانی مواجه است، ساخت و سازهایی که جان و سرمایه مردم آن منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود: دو گسل خطرناک شمال تهران و مشا در حوالی همین گستره، در جنوب منطقه لواسان بزرگ به هم مجانب شده و با هم تلاقی و تشکیل «گره تکتونیکی» را می‌دهند که یکی از زون‌های بسیار فعال و با پتانسیل لرزه‌زایی بالای تهران و اطراف آن است. وی در عین حال به‌عنوان یک کارشناس زلزله از تمامی سرمایه‌گذاران و سازندگان و مسوولان شهری لواسان و مسوولان استان تهران و نیز فعالان نظام مهندسی و مهندسان باوجدان و دردآشنای این خطه درخواست کرده است که در ساخت و سازها به خطر بالقوه زلزله در این ناحیه بطور جدی بها بدهند. وی تصریح کرد: لواسان دقیقا روی پهنه گسل شمال تهران و پای گسل عظیم و بسیار فعال مشا واقع شده است که هرگونه ساخت و ساز در این منطقه جان، سلامتی و سرمایه‌های شهروندان را نابود می‌کند.

بنا بر این گزارش و بر اساس اعلام رسمی، ساخت بیمارستان، مراکز آتش نشانی، مخازن سوخت، پمپ بنزین و گاز، ساخت مدرسه، ساخت مراکز مدیریتی و ستادی و نظامی و... طبق آیین‌نامه ۲۸۰۰ ایران روی حریم گسل‌های اصلی ممنوع است.