به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی امام در نشست خبری روز گذشته خود اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۲۰ کیلومتر از خطوط مترو و ۱۱۵ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است که تا پایان سال جاری با افتتاح ۵۱ کیلومتر دیگر شامل ۱۸ ایستگاه، شاهد افزایش طول شبکه مترو خواهیم بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه بودجه مصوب متروی تهران در سال جاری با قدری افزایش نسبت به سال گذشته همراه است، گفت: در سال ۹۷ بودجه شهرداری تهران برای مترو ۱۷۶۵ میلیارد تومان بود که این میزان امسال به ۲۰۶۰ میلیارد تومان رسیده است. امام از افزایش جزئی بودجه دولتی توسعه مترو در سال ۹۸ نیز خبر داد و با بیان اینکه این رقم از ۴۵ میلیارد تومان پارسال به ۵۵ میلیارد تومان رسیده است، در عین حال یادآور شد: رقم مذکور بسیار اندک است و تاثیری در پیشبرد برنامه‌های توسعه مترو ندارد، کمااینکه در حال حاضر ساخت و تجهیز هر کیلومتر خط مترو حدود ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در مورد تامین واگن‌های مترو نیز توضیح داد: قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن برای متروی تهران با تامین مالی از سوی دولت منعقد شده، اما فرآیند گشایش خط اعتباری آن ۱۰ ماه تا یک سال به طول می‌انجامد که اگر این فرآیند تا پایان سال جاری به سرانجام برسد، ظرف مدت سه سال پس از آن به تدریج واگن‌ها وارد خطوط خواهد شد. وی خاطرنشان کرد دولت برای تامین ۱۰۵۰ واگن متعهد شده و خواستار انعقاد قرارداد ساخت ۴۲۰ واگن باقی‌مانده شد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در عین حال از حمایت دولت در زمینه تامین مالی مترو به شکل دیگری خبر داد و افزود: دولت در قالب تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت منتشر شده برای مترو به میزان ۵۰ درصد به پشتوانه قانون جامع حمایت از حمل و نقل ریلی مصوب سال ۸۵، تلاش می‌کند نقش حمایتی خود از متروی کلانشهرها از جمله تهران را ایفا کند. در این زمینه استمرار همکاری دولت در زمینه ارائه تضامین لازم بانکی برای برخورداری از منابع فاینانس خطوط شش و هفت نیز مورد انتظار است.

وی از فراهم شدن مقدمات انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط شش و هفت متروی تهران خبر داد و گفت: ۸۹۰ میلیارد از این اوراق به خط شش و هفت و ۳۹۰ میلیارد آن صرفا به تکمیل خط شش اختصاص خواهد یافت. امام همچنین با اشاره به افتتاح امروز ۹ کیلومتر از بخش جنوبی خط شش متروی تهران در حدفاصل دولت‌آباد تا میدان شهدا طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از ۱۵ کیلومتر دیگر از این خط باشیم و پرونده خط شش در سال ۹۹ بسته شود. امام همچنین از برنامه‌ریزی برای افتتاح یک قطعه هشت کیلومتری دیگر از خط هفت مترو در حدفاصل بسیج تا مهدیه در سال جاری خبر داد. وی ابراز امیدواری کرد درصورت تصویب نسخه بازنگری طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران در سال جاری مطالعات و طراحی یکی از خطوط جدید مترو نیز کلید بخورد.

وی در مورد وضعیت ایمنی خطوط مترو با اشاره به اینکه مطلبی که در رسانه‌ها در آستانه افتتاح قطعه دوم از خط ۷ در اواخر سال گذشته منتشر شد، درست نبود و موجب ایجاد سوء تفاهماتی شد، تاکید کرد: تامین ایمنی خط قرمز مدیریت شهری است. وی با بیان اینکه یک عضو سابق شورای شهر تهران نیز که در این باره اظهار نظر کرده بود، اطلاعات ناقصی در اختیار داشت، گفت: برخی اعضای شورای شهر نیز اطلاعات کاملی در این رابطه نداشتند و دچار این تصور شده بودند که ایمنی خط هفت به لحاظ پیش‌بینی تهویه مناسب مخدوش است. البته در روزهای پایانی سال گذشته فرصت تبیین این مساله برای اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رخ نداد و ما صرفا توانستیم رئیس شورای شهر را در جریان جزئیات تمهیدات ایمنی این خط قرار دهیم اما امیدوارم کمیسیون مربوطه چنین فرصتی را در اختیار ما قرار دهد تا گزارش تجهیز خط هفت قبل از بهره‌برداری متناسب با استانداردها را ارائه کنیم.