به گزارش «ایسنا» صبح روز گذشته بررسی پرونده تعیین و تشخیص باغ بودن یا نبودن املاک روی میز بررسی شورای شهر تهران قرار گرفت و محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اعلام جزئیات این پرونده‌ها در مورد ویژگی‌های این املاک صحبت کرد که در جریان بررسی یکی از این پلاک‌های ثبتی که براساس سند فضای سبز آن باغچه تعیین شده بود، اعضا به موضوع عدم ضابطه مشخص درخصوص باغات اشاره کردند.

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه با بیان اینکه در کمیسیون ماده ۷ درباره برخی پرونده‌ها نمی‌توان به جمع‌بندی مشترکی رسید، گفت: براساس عکس‌های هوایی، ما تجمعی از درختان را می‌بینیم اما تاریخ این عکس‌ها مشخص نیست و گاهی مربوط به دهه‌های قبل هستند به گونه‌ای که وقتی از آن محل بازدید می‌کنیم نشانی از این درخت‌ها در واقعیت نیست. وی با تاکید بر اینکه باید به جمع‌بندی مشخصی برای تشخیص باغات برسیم، گفت: براساس سند به این باغ اعلام شده که یک عمارت و باغچه هم دارد که در جلسه پیشین شورا، اعضای شورا در پرونده‌ای مشابه به باغ بودن رأی دادند اما حالا عنوان شده است که این پرونده باغ نیست. این درست نیست که رویه مشخصی درخصوص تعیین باغات نداریم.

همچنین حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به آرای کمیسیون ماده ۷ آن را مرز باریکی بین حقوق مردم و شهر دانست و اظهار کرد: باید در مورد این پرونده‌های پلاک ثبتی به مشخصات سند توجه کنیم و نباید به خاطر مسائل حاشیه‌ای، حقوق مالکان از بین برود. در ادامه اعضای شورای شهر تهران هنگام بررسی مشخصات یک زمین زراعی واکنش نشان دادند و زهرا نژادبهرام، رئیس کمیسیون سلامت با بیان اینکه طبق قانون، مرجع تشخیص باغ بودن یا نبودن پرونده‌ها به عهده شورا است، گفت: همه پرونده‌ها نباید به شورا بیایند. مثلا پرونده‌های مزروعی نباید به شورا بیاید چرا که ما تنها باید پرونده‌های باغات را بررسی کنیم.

وی افزود: در اسفندماه ۹۶ مصوبه برج باغ لغو شد، اما ما شاهدیم که در آبان ۹۷ در یکی از مناطق پرونده برج باغ صادر شده و مسوولان شهرداری نیز استنادشان به رأی باغی است که قبلا صادر شده و عنوان می‌کنند که در این باغ می‌توانند برج باغ بسازند و مطمئن باشید اگر رأی بدهیم که زمین‌های مزروعی نیز در شورا بررسی شوند، مالکان به جای کشت اجباری، ساخت و ساز می‌کنند. در نهایت محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع پرونده‌های زمین‌های زراعی و تشخیص باغ باید در جلسه هم‌اندیشی اعضا بررسی شود، گفت: در جلسه هم‌اندیشی باید درباره رفع اختلاف نظر اعضای شورای شهر و دستیابی به وحدت رویه در این زمینه به نتیجه برسیم. وی در پایان اظهار کرد: اینکه موضوع زمین‌های زراعی در صحن مورد بررسی قرار بگیرند یا نه، باید مشخص شود.