به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور در گزارشی که روز گذشته درخصوص جزئیات وقوع سیل اخیر در هشت استان کشور منتشر کرد از ورود سه سامانه جوی قوی در روزهای پایانی اسفند ماه ۹۷ و روزهای ابتدایی سال ۹۸ به کشور به‌عنوان مهمترین عامل ایجاد بارش شدید و بروز سیل در این استان‌ها یاد کرد. در این گزارش آمده است: مطابق با آنچه سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از ۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین سال جاری سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که موجب سیلاب، آبگرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع شد.

سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق‌قلا وارد شد. سامانه دوم از ۴ تا ۶ فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل بارش باران و همچنین اختلاف ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد. سامانه سوم از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جا گذاشت.

در بازه زمانی مذکور که معادل ۲۵ درصد بارش سال آبی کشور در این مدت تامین شده، بارش در مقایسه با مدت مشابه در آمار بلند مدت کشور (هفت درصد)، میزان قابل توجهی است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی و مازندران اتفاق افتاده است. از میان اطلاعات حدودا ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی، بیشترین بارش مربوط به ایستگاه‌های کوهرنگ و چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و پس از آن در ایستگاه‌های رامیان و کلاله استان گلستان گزارش شده است.

همچنین رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل‌و‌نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ بنابراین ضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع هرگونه رخداد مجدد و مقابله در زمان آن صورت پذیرد تا شرایط حمل‌و‌نقل جهت امدادرسانی و کمک به آسیب‌دیدگان فراهم شود. مطابق با اعلام سازمان هواشناسی کشور، بیشترین آسیب‌ها به استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، مازندران، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام وارد شده است.

بر اساس این گزارش مجموعه‌ای از اقدامات حوزه هواشناسی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین مقابله با رخداد ناشی از وقوع سیل در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۷ فروردین انجام شده است؛ سازمان هواشناسی با داده کاوی و تحلیل اطلاعات دریافتی از طریق تصاویر ماهواره‌ای و برگزاری نشست‌های تخصصی اقداماتی انجام داده است.از جمله این اقدامات می‌توان به صدور اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها در تمام ادارات کل هواشناسی استان‌های درگیر مخاطره به متولیان مدیریت بحران استانی، صدور ۱۰۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه در ستاد مرکزی هواشناسی کشور از تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۷ تا ۱۷ فروردین ماه ۹۸، شامل ۴اخطاریه ویژه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و اطلاعیه ویژه روز طبیعت و همچنین اطلاع‌رسانی وضع هوا و مخاطرات جوی توسط مجریان اخبار هواشناسی و ارائه توصیه‌های لازم به عموم مردم به ویژه مسافرین نوروزی از طریق رادیو و تلویزیون نام برد.

همچنین اطلاع‌رسانی هشدارهای هواشناسی از طریق اپلیکیشن گوشی همراه، قابل دانلود از سایت سازمان و اطلاع‌رسانی از طریق پیامک برای متولیان مدیریت بحران از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است. از سوی دیگر سازمان هواشناسی اقدام به ارائه مشاوره پیش‌بینی وضع هوا و اعلام مخاطرات جوی به متقاضیان و مسوولان مدیریت بحران توسط مدیرکل پیش‌بینی سازمان و کارشناسان مرکز پیش‌بینی در تمام ساعات شبانه‌روز کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس اعلام مسوولان بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از سیل اخیر، مطابق با آخرین برآوردهای انجام شده کل واحد‌های مسکونی خسارت‌دیده در استان‌های سیل‌زده ۱۷۴ هزار واحد است که حدود ۷۳ هزار واحد باید تخریب و احداث شود و بقیه واحدهای مسکونی نیاز به تعمیر دارند. این در حالی است که براساس اعلام بنیاد مسکن(متولی بازسازی مناطق روستایی)، تاکنون معادل خسارت‌های وارده به واحدهای مسکونی در استان‌های گلستان و مازندران بودجه ۲۴هزار واحد پیش‌بینی شده است که برای بقیه نیز به مرور تامین بودجه خواهد شد. مسوولان می‌گویند برآورد شده است تا پایان سال بازسازی در کل مناطق سیل‌زده کشور انجام شود.