به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاملات در بازار مسکن اردیبهشت ماه با وجود سردرگمی قیمتی دمای بالاتری نسبت به فروردین دارد که البته این موضوع به معنای بازگشت رونق به بازار مسکن نیست؛ چراکه کاهش و افزایش معاملات در چند ماه اخیر همواره در دامنه تا ۱۰ هزار فقره معامله ماهانه صورت گرفته و این یعنی سطح معاملات در این مدت در محدوده رکودی بوده است.

داده‌های ثبت شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران از آخرین معاملات آپارتمان طی سه روز گذشته نشان می‌دهد عمده آپارتمان‌های فروخته شده در این روزها سن بنای بیش از ۱۰ سال داشته و عمر بسیاری از آنها بیش از ۱۵ سال است. در مقابل کمتر از یک‌سوم آپارتمان‌های فروخته شده در این بازه زمانی تا پنج سال ساخت بوده‌اند که تعداد واحدهای نوساز در میان آنها نیز انگشت‌شمار است.

این وضعیت البته اتفاق تازه‌ای در بازار مسکن محسوب نمی‌شود و در طول یک سال اخیر طی یک روند تدریجی رفته رفته از حجم فروش نوسازها کاسته و بر حجم فروش قدیمی‌سازها افزوده شده است. اما در اردیبهشت ماه که سطح قیمت مسکن در بالاترین حد یک سال اخیر قرار گرفته و دیگر تناسبی میان قدرت خرید متقاضیان مسکن با این قیمت‌های پیشنهادی سرسام‌آور وجود ندارد، به نظر می‌رسد ناگزیری برای خرید آپارتمان سالخورده بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داده است. باید دید این وضعیت در گزارش آماری رسمی منتشر شده در پایان اردیبهشت ماه از بازار مسکن نیز به شکل محسوس منعکس خواهد شد؟

 

07-02