به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد با اعلام اینکه جمعیت پذیرکردن سواحل مکران جزو سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که ادامه می‌یابد، گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی که برای طرح ویژه چابهار تهیه می‌شود بر اساس مطالعه و اتصال آن به طرح جامع شهر چابهار است.

صادق‌مالواجرد افزود: اقدامی که درخصوص سواحل خلیج‌فارس و دریای‌عمان انجام شده است طرح ویژه مکران است. در طرح ویژه مکران، سیاست‌گذاری‌ها، استراتژی‌ها، راهبردها و البته اقدامات کلان هم پیش‌بینی شده است. این طرح مصوبه کلی را از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گرفته است و در حال حاضر در کمیته تخصصی طرح‌های فرادست بررسی و اعلام‌نظر شده و در نهایت با جمع‌بندی استان، جزئیات آن ابلاغ می‌شود. وی تصریح کرد: از آنجا که ریل‌گذاری اقدامات با پشتوانه مطالعه، طرح و برنامه است قطعا ادامه خواهد یافت زیرا جمعیت‌پذیر کردن سواحل مکران جزو سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر، شهر چابهار را شهری استراتژیک برای کل ایران خواند و با برشمردن ویژگی‌هایی از جمله کنار دریابودن، منطقه آزاد بودن آن شهر افزود: درخصوص شهر چابهار، ساماندهی به این شهر از نظر سکونتگاه‌های غیررسمی اهمیت داشت و از این منظر و برای ساماندهی به سکونتگاه‌های غیررسمی نیز در این منطقه وارد عمل شدیم که نهایتا به توافق‌نامه چندجانبه نیز ختم شد. صادق‌مالواجرد اعلام کرد: این ساماندهی در قالب یک طرح ویژه‌ انجام می‌شود که بر اساس آن، بنیاد مسکن مجری اصلی و شرکت بازآفرینی شهری و سازمان ملی زمین و مسکن بنا بر ماموریتی که دارند از دیگر مجریان اجرای این طرح به شمار می‌روند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به موازات ساماندهی حاشیه‌نشینی‌های چابهار، خدمات متناسب با آن در نظر گرفته می‌شود، گفت: هرگونه جابه‌جایی در شهر چابهار باید طبق طرح و برنامه اتفاق بیفتد. وی یادآور شد: طرح جامع شهر چابهار در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است. سیاست‌های طرح جامع و پهنه‌بندی حریم توسعه در طرح جامع ملاک عمل اقدام مشاوری شده است که طرح حاشیه‌نشینی چابهار را تدوین می‌کند. بنابراین کلیه برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی که برای طرح ویژه چابهار تهیه می‌شود بر اساس مطالعه و اتصال آن به طرح جامع شهر چابهار است. صادق‌مالواجرد وجود ریل و راه‌اندازی ریل را به موازات ساماندهی حاشیه‌نشینی چابهار برای جمعیت‌پذیر کردن آن شهر، ضروری دانست و گفت: وجود ریل در آن منطقه از کشور هم به جهت حمل بار و هم مسافر ساکن و گردشگر، اهمیت فراوان دارد.

صادق‌مالواجرد تصریح کرد: در طرح ویژه، پیش‌بینی‌های لازم برای انتفاع شهر و بندر انجام می‌شود. همچنین، ارائه خدمات مناسب برای جمعیت‌پذیر کردن نیز پیش‌بینی‌ می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های ریلی نیز برای چابهار در دست مطالعه است، در مطالعه‌ای همه‌جانبه در نظر است تا دریا و شهر در کنار یکدیگر و البته اتصال آنها به بندر و منطقه آزاد به‌صورت یک بسته و با یکپارچگی دیده شود. اینها مواردی است که درخصوص چابهار و جمعیت‌پذیر کردن آن در دست مطالعه و بررسی است.