اما به گفته رضا خواجه‌نائینی معاون اقتصادی شهردار مشهد، قول رئیس‌جمهور برای کمک به ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم، تاکید بر اجرایی شدن همان وعده‌های پیشین در این‌خصوص بوده و موضوع جدیدی را شامل نمی‌شود؛ اما همین تاکید دوباره می‌تواند بر سرعت بخشیدن به ساماندهی بافت فرسوده اثرگذار باشد.

در سفرهای سال ۹۶ حسن روحانی و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری به مشهد مقرر شده بود تا شهرداری براساس طرح‌های بازآفرینی پیشنهاد اعتباری خود را ارائه کند؛ همان سال شهرداری رقم ۳۱۰۰ میلیارد تومان نیاز مالی برای تملک و ایجاد فضای سبز در بافت فرسوده اطراف حرم را اعلام کرده بود و با تاکید روحانی و نهاوندیان قرار شد ظرف سه سال در قالب اوراق مشارکت این اعتبار تامین شود؛ به‌طوری‌که ۵۰ درصد اصل و سود را شهرداری بپردازد و ۵۰ درصد باقیمانده را دولت متقبل شود.

معاون اقتصادی شهردار مشهد روز گذشته در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با یادآوری این موضوع اعلام کرد: با اینکه بافت فرسوده در لایحه بودجه دولت نبود، اما دولت دوازدهم ۳هزار میلیارد تومان برای بافت اطراف چهار حرم در شهرهای ری، شیراز، قم و مشهد در نظر گرفت و آقای روحانی هم در سفر هفته گذشته خود به مشهد بر اجرایی شدن همان مصوبه و متعهد بودن دولت به کمک در تحقق این موضوع تاکید داشتند. البته از محل بودجه‌های بازآفرینی هم می‌توان کمک‌هایی برای افزایش کیفیت زندگی محلات آن منطقه انجام داد و رئیس‌جمهور هم بر اینکه به قول خود در این زمینه عمل می‌کنند، تاکید کردند.

خواجه‌نائینی در توضیح پروژه‌های بافت فرسوده اطراف حرم می‌گوید: در بافت فرسوده دو نوع پروژه داریم؛ زمین‌هایی که بعد از تملک و تجمیع به پروژه‌ای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود و زمین‌هایی که در واقع فضاهای خدماتی است؛ مثل خیابان، فضای سبز، اماکن فرهنگی و ورزشی. نظر شورا و شهرداری مشهد در دوره کنونی اولویت‌دهی به فضاهای خدماتی نسبت به پروژه‌های سرمایه‌گذاری است تا آن مناطق از حالت کارگاهی ساختمانی خارج شود و زندگی در منطقه جریان یابد.

وی می‌افزاید: پارسال، نخستین سال اجرای طرح بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم بود و با اینکه این موضوع در بودجه دیده نشده بود، مجوز انتشار اوراق از سوی وزارت کشور صادر شد و برهمین اساس ظرف یک هفته آینده این اوراق را برای فضاهای خدماتی و خیابانی منطقه ثامن منتشر می‌کنیم. طبق برنامه ما، برای سال اول این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان و سال دوم یعنی سال‌جاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد شد و مابه‌التفاوت این رقم تا ۳۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ منتشر می‌شود.

قول شفاهی انتشار اوراق مشارکت

معاون اقتصادی شهردار مشهد با بیان اینکه مجوز انتشار اوراق مشارکت باید از سوی وزارت کشور، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تایید شود، خاطرنشان می‌کند: برای سال نخست طرح بازآفرینی هر سه مرجع این موضوع را تایید کردند و ما ظرف یک هفته آینده اوراق سال ۹۷ را منتشر می‌کنیم. نامه مربوط به انتشار اوراق سال دوم هنوز از سوی وزارت کشور نرسیده و به‌طور معمول تا آخر شهریورماه به طول می‌انجامد که البته آقای نوبخت در سفر هفته گذشته خود به مشهد به‌طور شفاهی دستور این موضوع را داد و اعلام کرد که برای سال ۹۸ حاضر به تقبل ۵۰ درصد سهم دولت در اصل و سود اوراق مشارکت هستیم.

سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد منتشر می‌شود و حالا باید منتظر ماند و دید آیا دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تلاش برای هر چه کمتر شدن نیاز بودجه به نفت قادر به عمل به وعده خود در طرح بازآفرینی شهری درباره بافت‌های فرسوده هست یا نه، از طرف دیگر ارائه مجوز انتشار اوراق مشارکت به کلان‌شهرها و سابقه امکان جذب بیشتر سرمایه‌های خرد و کلان توسط مشهدی‌ها در مقایسه با دیگر کلان‌شهرها از جمله اصفهان، احتمال اجرای طرح در مشهد و اصلاح بافت نیازمند اصلاح را تقویت می‌کند، هرچند که تضمین پرداخت۵۰ درصدی اصل و سود این اوراق تعهدات جدید برای دولتی‌ها ایجاد می‌کند.