تکمیل زیرگذرگیشا تا ۱۱ ماه آینده

صفا صبوری دیلمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص جزئیات پروژه جمع‌آوری پل گیشا و احداث زیرگذر گفت: این پروژه سه قسمت دارد، بخشی که در زیرزمین در حال انجام است، بخش سطح زمین که همتراز بزرگراه چمران خواهد بود و بخشی هم در بالای سطح زمین انجام می‌شود. قسمت زیرزمین ارتباط شرق و غرب را به هم وصل می‌کند و معکوس پلی است که در حال‌حاضر مشغول جمع آوری آن هستیم. این زیرگذر نیز دسترسی شرق و غرب را فراهم کرده با این تفاوت که در هر جهت ترافیکی به جای دو خط عبوری، سه خط عبوری دارد.

وی ادامه داد: پل گیشا به دلیل قدمتی که داشت به لحاظ لرزه‌ای مقاوم نبود و در پایش‌هایی که انجام شده بود، مشخص شد پل ایمن و قابل اطمینانی نیست، می‌توانستیم پل را تقویت کنیم، اما نمی‌توانستیم آن را تعریض کنیم، بنابراین بهبود ترافیکی در منطقه ایجاد نمی‌شد.  به گفته معاون شهردار تهران، زیرگذر این محدوده تا ۱۱ ماه آینده تکمیل خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که با آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش بار ترافیکی شهر تهران پیش‌بینی لازم برای ترافیک این محدوده شده است، گفت: بخش همتراز با سطح زمین این پروژه تا مهرماه به نتیجه خواهد رسید و مشکل دسترسی عده‌ای از مردم که قصد تردد شرقی- غربی ندارند و می‌خواهند وارد بزرگراه چمران شوند، حل خواهد شد. بنابراین بخشی از بار ترافیکی منطقه تا مهرماه کاهش پیدا می‌کند.

صبوری‌دیلمی درخصوص اینکه برخی احتمال داده‌اند این پل پس از جمع‌آوری دوباره نصب نخواهد شد، گفت: این سازه بخشی از تاریخ مهندسی شهر ماست. اگر بخواهیم آن را به‌عنوان «آهن اوراقی» بفروشیم، قیمت آن کیلویی هزار تومان خواهد بود، اما ما در این محدوده حدود ۴ تا ۵ پل عابر پیاده نیاز داریم که می‌توانیم با بازگرداندن قسمت‌هایی از این پل، این نیاز را برطرف کنیم. این مسیر دیگر محل تردد خودروها نخواهد شد، بلکه مسیر دوچرخه، فضای بازی کودکان و کافی‌شاپ بوده و در مجموع به فضای مکث تبدیل خواهد شد.

به گفته وی، احتمالا برای اجرای پروژه تبدیل پل گیشا به پیاده‌راه از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به رصد دائمی پل‌های سواره‌رو پایتخت گفت: در تهران بیش از ۷۰۰ پل وجود دارد که دائما مورد رصد، مرمت و ایمن‌سازی قرار می‌گیرند و امسال هم در کنار ساماندهی پروژه گیشا ۱۰ پل مقاوم‌سازی خواهند شد. سال گذشته نیز هشت پل مقاوم‌سازی شد و به‌طور کلی مقاوم‌سازی پل‌های تهران یک پروژه دائمی است.